ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyberg, Carl Arvid ?  (läst 615 gånger)

2004-11-23, 22:24
läst 615 gånger

Eric Fogelström

Carl Arvid föddes 1873-02-12 och utvandrade 1896-04-28 till USA från Trökörna församling i Gbg.
C A?s föräldrar hette Johan Nyberg resp Sofia Christina Nilsson. Skulle jättegärna vilja ha lite information om Carl Arvids föräldrar och vart jag (nybörjare) kan söka vidare.

2004-11-24, 09:51
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Trökörna församling i Gbg? Nu har du nog gått vilse i geografin. Trökörna ligger i Västergötland strax söder om Lidköping.

2004-11-26, 14:19
Svar #2

Eric Fogelström

Tack för det. Då var det alltså bara utresehamnen som var Gbg då

2004-11-27, 11:55
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Här är hans inte helt ointressanta uppgifter från CD'n Emigranten (i databasen 'Emibas' på skivan, innehållande just de som var bosatta i Göteborg)
 


 
 
-Bakom knappan Text gömmer sig anteckningen: Har Kungl.Majt:s tillstånd att utvandra.
 
 
PS  Jag skrev in under Trökörna vad som väl bör vara rätt familj 1890..

2004-11-27, 22:20
Svar #4

Eric Fogelström

Jo jag hade också hittat denna information men missade alltså att hemförsamlingen var Kristine och att han var född i Trökörna istället. Så tolkar jag informationen i alla fall. Är det rätt tolkat? Det stämmer bättre för släkten var från Skövdetrakten. Forskar åt en bekant i USA som härstammar från just Carl Arvid som i USA gifte sig med Anna Matilda Fahlström.
Har däremot inte fått fram några data för Johan Nyberg men det får bli nästa puck.

2004-11-28, 18:47
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Lämnade här uppgifter från folkräkningen 1890, men upptäckte senare att de redan finns under Trökörna. Tog alltså bort mina.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna