ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora Hfl AI:15C sid 32  (läst 609 gånger)

2007-02-21, 13:04
läst 609 gånger

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Hej!
Funderar över förkortningen U.Ab under anmärkning i raden för husbonden Klockar Olof Ersson.Finns ingen sådan anteckning i hfl innan (AI:14C).
Dessutom är sonen Klockar Olof Olssons samtliga barn alla odöpta (hfl AI:16C sid 33).
 
Kan detta ha något med frikyrklighet att göra?
 
Någon som vet?
 
mvh
Anna-Karin

2007-02-21, 15:20
Svar #1

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anna-Karin !
 
Förkortningen är U.M och står för ur mantal vilket betyder att personen i fråga var befriad från mantalspenningen.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-02-21, 18:40
Svar #2

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Hej Stefan!
Varför var man befriad? Kunde fattigdom eller sjuklighet vara en anledning till befrielse?
 
Mvh
Anna-Karin

2007-02-22, 01:17
Svar #3

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Gamla människor blev befriade från att betala skatt (mantal är ett sätt att räkna skattekraft). De upphörde då att driva jordbruket, som överlämnades till en son eller en måg som ofta hade åtagit sig att försörja de gamla.
 
Att barn förblir odöpta betydde i Moratrakten att de var frikyrkliga, oftast baptister. Svenska kyrkan gick så långt att man ibland inte ens antecknade avfällingarna i husförhörslängden. Baptistförsamlingen i Våmhus hade egna böcker, t.ex. (Fast jag tror faktiskt att just de här personerna var mormoner!)
 
Klockar Olof Olsson emigrerade till Nebraska, USA år 1882. Sonen Olof var hem några gånger under namnet Oliver Clocker. Jag har ett par foton på honom. Mina barn är nämligen ättlingar till Burtus Olof Andersson, bror till Burtus Anders Andersson på ovan nämnda sida... Klockar Olof Olsson var gift med Burtus Karin Andersdotter, syster till Olof och Anders.

2007-02-22, 19:21
Svar #4

Utloggad Anna-Karin Rytther

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2008-10-09, 16:49
    • Visa profil
Tack för den intressanta informationen Jojje!
 
Familjen Klockar Olof Olsson var säkerligen frikyrkliga (baptister) eftersom det är markerat B i kanten framför makarna och samtliga barn är odöpta. För B betyder väl baptist?
 
Klockarsläkten är ett sidospår i mina anor, men jag blev intresserad och vek som vanligt av från det rakt nedstigande ledet.
 
Min fmm faster var Kerstin Matsdotter f1824, som gifte sig med Klockar Hans Olsson f 1830.
 
Mvh/ Anna-Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna