ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora AI:5a, s. 79  (läst 622 gånger)

2013-12-07, 22:59
läst 622 gånger

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Vore mycket tacksam få hjälp att läsa anteckningarna om Anders Olsson Courage (Kråka?), h.h. Margareta Andersdtr och deras tre söner Olof, Anders och Matts. Matts återfinns senare i Södermanland som soldaten Mats Hammarstedt i Överenhörna AI:2, s. 58. Här finns också hans hustru, en dotter och modern, änkan Margareta And.
 
På förhand tack!
 
Hälsningar
Annette Ewald

2013-12-08, 18:56
Svar #1

Kjell Swebilius

I Mora A I:5a sid 79 står det på avskedade soldaten Anders Olsson Courage (på högersidan):
Klent. Warit borta ifrån hu och barn sedan 1767.
 
Vid sonen Matts Andersson står det på vänstersidan är pålagd att kunna hela ?? till 1774 Vet inte vad han skulle kunna, men det har med husförhör att göra.
 
Sönerna Anders och Matts Andersson är hopklamrade på högersidan. Där står Fått besked till Enhörna den 21 aug. 1774.

2013-12-09, 10:29
Svar #2

Utloggad Annette Ewald

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 885
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:58
    • Visa profil
Tack för god läsning, Kjell!
 
Jaså, varit borta från hustru och barn sedan 1767? Hm, ja, då blir det nog svårt att hitta honom. Vad kan ha hänt? Han var föd 1720, så då skulle han ha varit knappa 50 1767.
 
Och vad kan det ha varit för besked sönerna fick från Enhörna? Matts återfinns ju senare som soldat på Hammarby soldattorp i Överenhörna, så kanske är det någon form av mönstringsbesked (utfärdades sådana vid denna tid?!) de fått? Jag är inte så rutinerad på soldatforskning så mina kunskaper om hur man söker i mönstringsrullorna är begränsade. Men jag ska försöka. Om någon har förslag på hur man kan gå tillväga är jag förstås tacksam!
 
/Annette
 
P.S. Vad kan siffrorna 745 och 732 avse? Kan det vara årtal 1745 respektive 1732 - eller?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna