ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mockfjärd hfl, gid 2201.16.56200  (läst 690 gånger)

2010-01-16, 19:06
läst 690 gånger

Utloggad Berit Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:24
    • Visa profil
Anders Isak Wollenius gifter sig 1811 vid 77 års ålder med Anna Olsdotter.
Efter mycket letande hittar jag dom vid Ersholn, Mockfjärd. Tyvärr är det mycket som jag inte kan läsa i anmärkningskolumnen. Vad händer med dom som bor på den här gården, jag kan inte hitta dom i senare husförhör. Vad händer Anna Olsdotter 1816? Jag hoppas någon vill hjälpa mig med detta.
Mvh Berit

2010-01-17, 23:12
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Berit!
 
Såvitt jag kan se står det inte uttryckligen någonstans på den sida i husförhörslängden, som du hänvisar till, att Anders Isak(sson) Wollenius gifter sig 1811 - eller att det är den Anna Olsdotter ( f 1775) som finns på just den sidan som han gifter sig med.  
 
Att han gifter sig med en Anna Olsdotter framgår däremot av vigselboken (AD Online Gagnef EI:3, bild 62), där båda anges vara bosatta i Ersholn. Giftoman är brudens förmyndare Max (?) Per Ersson, också hemmahörande i Ersholn. Den senare har jag inte lyckats hitta i hfl.
 
Enligt hfl finns flera Anna Olsdotter i Ersholn vid den här tiden. Ingen av de andra tycks dock stämma särskilt bra. Så det mest troliga är kanske ändå att det är den som du som du har antagit.
 
Om Anders Isaksson Wollenius noteras hans födelseort och -datum, Kila 1734-02-23, vilket stämmer med en födelsenotis (AD Online Kila C:2, bild 10), som uppger föräldrarna vara Isak Olsson och Brita Hans(?)dotter i Vållen. Vidare uppges i hfl att han flyttat till Ersholn i Gagnef från Tortuna 1811. Hans namn är struket, vilket bör innebära att han flyttat från Ersholn igen, men det finns ingen uppgift om vart eller när.
 
Annas namn är också struket, antagligen då hon enligt en notering flyttade till Floda 1801. Under namnet finns också en streckad linje, som innebär att hon återkommit därifrån. Under anteckningen om Floda finns en svårtolkad anteckning om Kihla. Eftersom även hennes dotter Britas (f 1804-10-16) namn är struket, vågar man kanske gissa att Anders, Anna och Brita flyttat till Kila efter bröllopet. Under Kihla ser det ut att stå återkommen, men det kan kanske lika gärna avse återkomsten från Floda.
 
Den anteckning från 1816 som du frågar om sträcker sig över flera rader och verkat gälla Annas familj som helhet: Hafver uttagit sina besked 1816. För Annas syster Brita (f 1766-09-30) finns också anteckningen Landsstrykerska.
 
Jag har ocksä tittat i hfl för Vållen i Kila men inte hittat några tecken på att Anders och hans nya hustru flyttat dit efter bröllopet. (Däremot uppges Anders ha flyttat dit från Tortuna 1781 och därifrån till Gagnef 1811.) Men om du inte har några bättre idéer, kan det kanske löna sig att undersöka om paret kan ha bosatt sig i någon annan del av Kila socken.
 
Hälsningar
Hans Olof
 
(Meddelandet ändrat av HansOlof 2010-01-17 23:15)
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2010-01-18, 14:03
Svar #2

Utloggad Berit Jönsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:24
    • Visa profil
Tack snälla Hans Olof för allt arbete du lagt ner, jag letar vidare.
Mvh Berit

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna