ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husby Stjärnsund dödsbok 1747 - 1775  (läst 1790 gånger)

2014-04-11, 19:12
läst 1790 gånger

Utloggad Katharina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-04-12, 11:01
    • Visa profil
Bild: 170, Brita Johansdotter, det står så mycket där och jag kan bara urskilja det ena och det andra, är det någon här som är bra på att dechiffrera dessa texter?  
 
 
 

2014-04-11, 19:48
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Hej Katarina.
Hustru Brita Johansdotter dog av ålderdomsbräcklighet. Det kan du se i vänsterspalten, mellan 'hustru' och åldern 77 ¨hr, 9 måndader 1 wecka 3 dagar. Sedan kommer själva texten:
 
Brita Johansd:r ifrån Stiernsund No9; född i Aspeboda församl. och Grönbo d. 21 Augusti 1684 af ährl. och Christel. föräldrar. Döpt, wackert underwist. Gift 1704 d 8 Octobr med sin efter-låtna Man Torn-Uhrmakaren Matths Matthsson Grusell äfwen ifrån Aspeboda. Haft med honom 11 barn, 4 Söner och 7 döttrar, af hwilka 2ne döttrar äro döde. Har sedt sina barn-barns-barn, och räknas 49 själar, som af henne härstammat. Lefwat mycket stilla och beskedligt. Sjuknade af ålderdoms-bräcklighet d 26 Maj. Beredde sig Gudel. till döden. Läst och bedt v 1 och 2 af No 395. Afsomnade de 31 Maj.
Hon var ättling av den s.k. Svinhuvudssläkten enligt Elisabet Hemströms bok Svinhuvudssläkten i Aspeboda. Falun 1992.
Leif Olofsson

2014-04-11, 20:10
Svar #2

Utloggad Katharina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-04-12, 11:01
    • Visa profil
Nejmen! Vad roligt!
 
När jag hittade namnet Gr?sell i släkten tyckte jag det lät spännande, men vanligtvis har det visat sig vara soldatnamn, har ännu inte listat ut var detta kommer ifrån. I vilket fall har jag sökt nu på Elisabet Hemström och hittat lite mer i Grusell och Britas släkt! Tänka sig att jag äntligen hittat några som inte var drängar och pigor!
 
Brita och Matts är min mormors-mormors-farmors-morfars föräldrar!
 
Tack så mycket för hjälpen och för informationen!  
 
Mvh,
Katharina Larsson

2014-04-11, 20:43
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Med största säkerhet kommer namnet Grusell (obs stavningen!) från det faktum att Mats Matsson varit gruvdräng och gesäll. Han skrev också namnet Grufsell från början. Jag har skrivit bl.a. om det i en uppsats Trång och Grusell. Arbetarnas namn vid Stjernsunds manufakturverk i Bruksliv. Axplock ur Stjärnsunds 1900-talshistoria. Red Helena Kåks, Stjärnsund 1997.
Leif

2014-04-11, 20:57
Svar #4

Utloggad Katharina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-04-12, 11:01
    • Visa profil
Då kanske du också har en avskrivning av Matts Mattsson Grusells dödsbok? Försöker än en gång se vad det står, har i alla fall listat ut vad hans föräldrar hette!  
 
Husby F:3 bild-235/236

2014-04-11, 21:09
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Jodå, jag väntade mig faktiskt att du skulle fråga . Här är den:
Mäster Mats Matsson Grusell ifrån Stiernsund No 9; född i Fahlun åhr 1679 d 21 Aug. Fadren Klensmeden Mats Mårtensson och modren Margareta Jansdotter , döpt. På sitt 9e åhr miste han sin fader. Först gaf han sig i lära hos en Hofslagare, och sedan blef han Grufdräng. Af egen böijelse tagit sig före att giöra uhr; i anledning deraf blifwit kiänd af Sahl. Comercie Rådet Polheim, och antagen åhr 1701 til Arbete wid Stiernsund. D 8 October 1704 gifte han sig med Brita Jansdotter ifrån Aspeboda, som dog d 31 Maj 1762. Haft 11 barn, neml. 4 söner och 7 döttrar, af hwilka sednare 2ne äro döde. Sönerna hafwa alla stadnat qwar wid Bruket. Hans afföda med barn, barnbarn och barna barns barn hafwa stigit till et antal af 66 personer.
Bästa witnesbördet om hans förde wandel hafwer man af den graf skrift som afledne Herr Comercie Rådet Polheim i sin tid sielf författat öfwer honom och förordnat, at samma skrift skulle utföras på en guten Tackjärns tafla, och fästas uti kyrkio muren, gent emot hans Grafställe; den lyder sålunda:
Härwid ligger begrafwen den förste, äldste och färdigaste wärkmästare wid Stiernsund, ärlige och konsterfarne Mats Matsson Grusell, from och gudfruchtig i sitt lefwerne, flitig och trogen i sit ämbete, wänlig och beskiedlig i sit umgäne, och et mönster för sine 4 söner af samma hantwärk; född i Fahlun 1679 d 21 Aug och död i Stiernsund d 4 Octobr 1766.  
Och wilket inte är för mycket sagt om wår döde, ty alla som honom har tient, intyga at han warit et upmuntrande mönster af gudsfruchtan och en oskrymtad kristendom. Sedan midsommartiden har han warit mycket krasslig af ålderdoms bräckligheter, som honom alt mer och mer ansatte, påminnande honom at de förelagde åhren woro nu komne. Beredde sig ganska wackert til döden med daglig bön och sång,    Läsande näst för sin död versen Wi befalle oss i Jesu wold....  
Han fick sedan roligen och i frid afsomna d 4 October.  
 
Vem av Grusellarna härstammar du från?
Leif

2014-04-11, 21:21
Svar #6

Utloggad Katharina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-04-12, 11:01
    • Visa profil
Tackar ännu en gång!  
 
Carl Mattsson Grusell  
- Anna Lisa Grusell
-- Catharina Strömberg  
 
Också vidare, tyvärr dog Grusell namnet ut i mitt direkta led, men ändock spännande att läsa om dem!
 
Nu ska jag skriva ut denna information och ta med till min mormor, och sen söka efter lite böcker och skrifter  
 
Finns den där gjutna plattan kvar i Stjärnsund förresten?  
 
Var där vid kyrkogården för några år sedan, men detta var innan jag visste vilka släktingar jag hade, visste endast att några hade bott där.  
 
(Meddelandet ändrat av kejla_86 2014-04-11 21:24)

2014-04-12, 09:27
Svar #7

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Jag tror inte att Mats Grusells minnesplatta finns kvar. Jag har i alla fall aldrig sett den. Kanske förkom den när den gamla brukskyrkan fick förfalla och ersattes av den nuvarande vackra nygotiska kyrkan.
Hur långt har du kommit med Boholm i Kloster förresten?
Leif

2014-04-12, 10:18
Svar #8

Utloggad Katharina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2014-04-12, 11:01
    • Visa profil
Du verkar då kunna min släkt. Det är så överväldigande att tänka hur många som egentligen delar släkt med mig :P
 
I alla fall så har jag fastnat på Göran Görsson Boholm f. 4/7 1744 I Bosjö, Garpenberg. Verkar som att husförhörsboken inte finns från 1744 så det är lite synd, har du något mer där?  
 
/Kattis

2014-04-12, 11:00
Svar #9

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Jag gjorde databaser över bruksarbetarna i Kloster, Stjernsund och Långshyttan för ca 10 år sedan, och jag uppdaterar dem då och då, så visst har jag hyfsad koll på din släkt  
Du hittar ju Görans födelse i Gpb C:3 1744, och där ser du att han var född i Bosjö, därav hans namn Boholm. Familjen är kvar i AI:4, s 66 Bosjö. Nu får du kolla resten själv.
Ha en fin lördag!
Leif

2014-04-12, 15:04
Svar #10

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Katarina,
Välkommen i gänget !  Mats MS Grusell var min fm mm mm mf och jag härstammar från dottern Anna, som fick en oäkta son och deporterades till Norberg.  Där gifte hon sig med snickarmästare som kom från Gräsberg i Söderbärke.
 
Elisabet Hemströms arbete är oerhört intressant - rena historielektionen.
 
Hälsningar
Else-Marie

2014-04-13, 09:29
Svar #11

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:50
    • Visa profil
Hej Katarina.
Jag upptäckte att vi har samma anor i alla fall. Göran Göransson Boholm (f 1744-06-10 i Bosjö) mamma, Anna Johansdotter f 1713-02-19 i Strångelsbo var helsyster med min ana på farfars sida, Anders Johansson, f 1710-06-02 i Strångelsbo. Din Anna gifte sig med soldaten? Erik Buller och de blev föräldrar till Göran Boholm, som jag tipsade dig om i mitt förra inlägg.
Anders och Annas föräldrar hette Johan Andersson, f 1685, d 1721-02 och Margareta Nilsdotter, 1687-1717. Johan omkom som många andra Garpenbergsmän i gruvan. Han var fosterbarn i Strångelsbo, och jag har inte lyckats hitta hans föräldrar (än).
 
Den här diskussionen borde nu flyttas över till Garpbenberg, om den fortsätter!
Hälsningar
Leif Olofsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna