ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husby C:2  (läst 583 gånger)

2011-12-27, 17:55
läst 583 gånger

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej,
Jag har svårt att tyda dödsnotisen efter Per Olofsson i Myckelby, trots att jag skaffat Latin för släktforskare.
Notisen (1689, Quasimodo) finns i C:2, sid 38 (överst).  Jag har lyckats tyda att han led av lunginflammation och feber, men det som står därefter förstår jag inte.
 
Hälsningar
Else-Marie Dyrsmeds

2011-12-27, 19:53
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2193
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 09:28
    • Visa profil
Hejsan!
Nu är det jag igen.... jag är inte heller latinare, sagt som en ursäkt.
Det finns ett bra hjälpmedel när det gäller latinska ord, där du visserligen får en engelsk översättning, men ändå:
http://www.perseus.tufts.edu
Jag tolkar orden pleuritis et febri quotidiana oneratus obijt cum esset 77 annos som
 /av/ lung/säcks/inflammation och feber dagligen tyngd (oneratus = börda) död med esset?
För de flesta döda brukar det i stället för esset? stå vinesset, vinissit, vinisset etc.  
Hälsningar
Leif

2011-12-28, 14:56
Svar #2

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Tack Leif,
Jag gillar inte att härma andra, men jag måste instämma med de andra - du är en klippa!  
Jag har lagt upp ditt tips som en favorit och engelsk text är inga som helst problem.
 
Hälsningar
Else-Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna