ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malm Göteborgssläkten  (läst 640 gånger)

2005-06-07, 23:46
läst 640 gånger

Klas Bergenstråhle

Jonas Malm, slutligen amiralitetskassör, kom till Gbg från Karlskrona 1739. Dog i Gbg 1783. Hans son Jonas Malm (född 22.2.1745) gift m Maria Kullman var grosshandlare i Gbg och stamfar för göteborgssläkten. Min fråga är om någon känner till grosshandlarens mor? Hon bör ju ha dött i Göteborg eller trakten.

2008-12-10, 14:35
Svar #1

Utloggad Gunilla Samuelson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2012-11-13, 09:20
    • Visa profil
Jonas Malms hustru hette Britta Ljungvall. Hon var född 1707 och dog den 13 maj 183 i Amiralitetsvarvsförsamlingen i Göteborg (GID 888.5.59100).
De gifte sig den 24 juni 1734. Var vet jag inte.
Jag vet mycket om generationerna därefter, t ex om sonsonen Johan Niclas, om sonsonsonen, Niclas Malm (1815-1874) och om den sistnämndes oäkta son, Gustaf Alexius Nicolaus Malmgren. Gustaf Malmgren var min farfars far. Jag har också i min ägo en liten memoarbok, som en av farfars systrar skrev, som beskriver hur väl deras farfar (Niclas Malm) tog hand om både sin son och dennes hustru och de fem barnbarnen - min farfar och hans syskon. En riktig solskenshistoria, som kanske inte var så vanlig på 1800-talet, när det gällde s k oäkta barn.
Hälsningar
Gunilla Samuelson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna