ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gagnef EI:2 döda 1705/35  (läst 433 gånger)

2012-04-05, 17:11
läst 433 gånger

Utloggad Margaretha Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-10-03, 13:37
    • Visa profil
Hej! Nu behöver jag hjälp igen.
 
Jöns Hansson f. Heden ????mäst:. Beställsam man lefvat gudel: och fridsamt. Drunknade wid kyrckiobron. 53 åhr. Vad var han för mästare? Först trodde jag att det skulle vara rost = rust, men i så fall är det ett konstigt s. Dessutom finns det inget soldatnamn. Sonen Johan Jönsson blev kyrkväktare enligt dödboken 1738/82.
 
Tacksam för hjälp
Margaretha

2012-04-05, 17:59
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Du har möjligen ett par alternativ. Rustmästare som fram till 1750-talet även skrevs som Rostmästare (befattningshavare på arméns tygstat med fanjunkares tjänsteställning). Men tredje bokstaven ser inte ut som den tidens s. Kan också vara Rotmästare, med en plump eller ev stavat t ex Roetmästare. Han var en slags ombudsman för uttagning av soldatmanskap inom socknen. Kallades ibland Rotehållare. Har en gång sett stavningen: Roetmästare i 8de roten.
 
Föreslår Mats

2012-04-05, 20:00
Svar #2

Utloggad Irene Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3389
  • Senast inloggad: 2022-12-06, 19:15
    • Visa profil
Det står nog Rootmästare
se under rotemästare på SAOB http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
 
Mvh
Irene

2012-04-06, 17:49
Svar #3

Utloggad Margaretha Lind

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 200
  • Senast inloggad: 2015-10-03, 13:37
    • Visa profil
Tack Mats och Irene. Jag trodde aldrig på rustmästare, men min fantasi sträckte sig inte längre. Rotmästare däremot verkar mycket troligt. Det har jag inte haft någon tidigare bland mina anor.
 
Glad Påsk!
önskar Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna