ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avesta, ang. Peter Swerdströms död 1765. GID 2137.22.57900  (läst 859 gånger)

2006-06-19, 00:51
läst 859 gånger

anette arenborn

Hej, önskar få hjälp att tyda vad som står i dödboken om Peter Swerdström f.1714, (gift 1755 med Sara Andersdotter f.1733) och han dog 1765-03-10. Texten börjar nere till vänster och fortsätter på nästa sida..
mvh/Anette

2006-12-10, 02:33
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Det var en ganska imponerande dödsnotis! Den bör uttydas så här:
Nr.10 d. (begraven) d. 31 martii  M.K. = manskön.
Myntarbetaren Peter Swerdström ifrån (Dala)qwarteret, född 1714 uti Swerdsiö sochn af ärlige och Christelige föräldrar, hwilkas namn dock är obekant. Lärdt skräddare handtwerket och arbetat här wid myntet öfwer 30 år. Warit 2ne gånger gift, först med Elisabeth Salomonsdotter, som för 16 år sedan afled och med hwilken han haft 8 barn, af hwilka 4 lefwa. Sednare gången gifte han sig år 1755 med sin efterlefwande hustru, Sara Andersdotter ifrån Grytnäs, med hwilken han haft 3 barn, som lefwa, och det 4de wäntas snart efter. Som han haft god Xstendoms (kristendoms) Kundskap, så har han ock städse fördt ett gudeligit, Christeligit, ja aldeles exemplariskt lefwerne. Dragits i många år med lungsot och elakt bröst, men ther under warit tolig. Efter den s(ista) nattwardens åtniutande och gudelig beredelse dog han uti samma siuka, d. 22 (sistlidne?), sedan han lefwat i denna werlden uti 51 år. Gud wårde sig om hans fattiga Enka och wärnlösa små barn.
Hälsn. Peter.

2010-12-05, 17:02
Svar #2

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Hej, det var länge sedan någon besökte den här sidan.
Jag letar förtvivlat efter en man eller gosse Carl Gustav (Nilsson) Åberg f. 1866 01 12 som 1873 vid 7 års ålder blev moderlös,fadern död tidigare.Har hitt-at moderns död år 1871 -1879 hfl Avesta AI:15. s 80 Anna Cajsa Åberg och där var sonen med henne. Men ef-ter hennes död har jag ej kunnat hitta Carl Gustav då boken slutar 1876?(undrar varför,då det står slut-år 1879?).Ungefär 3-4 år som han inte finns.Undrar var en sådan liten gosse kan ha hamnat?.Då jag ser i senare hfl att han var skomakarlärling, har jag kollat alla sko-makare vid de aktuella åren men icke hitta honom.
 Sedan hittar jag honom sista gången Hfl Avesta AIa/16a 1879-1894, s.47 och s. 122. och därpå flyttar han till Stockholm 1882 och där har jag följt honom livet ut till hans död i Enköping.
Spännande att höra, om de felande 3-4 åren.Har någon en aning om vad man gjorde med ensamstående barn på den tiden? Kanske såldes de? Det stod ju fattivårdsgossen på ett ställe?

2010-12-05, 19:36
Svar #3

Lotta Nordin

Hej Elsy,
han har inte varit försvunnen i 3-4 år!  
I AI:15 på sidan 80 står i vänstra marginalen att han ska finnas på sidan 122. Och på sidan 122 finns han i nästa hfl, AI:16a. Därfrån flyttar han till sidan 47 i samma hfl år 1880, vilket står i inflyttningskolumnen på den sidan.
 
Troligen bodde han väl kvar där han var i AI:15, han är ju inte struken. Det verkar som om en syster(?) till hans mor var piga där också. Hon tog väl hand om honom kanske?  
 
Mvh//
Lotta
 
PS Det är bättre om du börjar en ny tråd när du har en ny fråga, eftersom din fråga inte gäller personen i rubriken här.

2010-12-05, 23:21
Svar #4

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Tack Lotta.
Jag var lite osäker. Men jag förstod inte förrän jag hade skickat och såg rubriken via min e-post att den inte gällde den person jag frågade om. Av skadan blir man vis.
Allt det där som du berättar hade jag sett, se min anteckning. Det var ju egentligen frågan var han tog vägen 1873. Jag såg att systern till mamman fanns med och har undersökt möjligheten av att han i fortsättningen följde med henne. Man får väl hoppas det.
Det konstiga är att boken slutar 1876. Ifrån 1876 och till flytten 1882 till Stockholm är det 6 år (har kollat flyttningsboken och det är 1882)Ja,ibland önskar man det stod något mellan raderna.
Jag får tacka dig ändå och försöke tro att han var med sin moster.
Förresten har du en susning om när barnauktionerna började och slutade?

2010-12-05, 23:49
Svar #5

Lotta Nordin

AIa:15 gäller säkert till 1879. Att inte årtalet finns med på alla sidorna i rubrikerna behöver inte betyda att den slutar ett annat år. På nästa sida (81) står bara 1875 med, och ändå finns det folk med där som flyttat in 1877.
AIa:16a gäller från 1879 och då finns Carl Gustaf på sidan 122, precis som det står i AIa:15. Därifrån flyttar han år 1880 till sidan 47 i samma hfl, och där står att han flyttar till Stockholm 1882 med attest nr 32.
 
Han finns alltså med hela tiden, precis där det står att han ska vara.  
 
Och nej, det där med barnauktioner är jag inte så insatt i.  
 
Mvh//
Lotta

2010-12-06, 00:07
Svar #6

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Jaha, men tack iafall. Jag litar på dig i det här fallet.
Godnatt och tack
Elsy S

2010-12-06, 12:05
Svar #7

Lotta Nordin

Hej igen, Elsy
 
Jag ser att det står i AIa:16a sidan 47 att Karl Gustaf (Nilsson) Åberg kallas Fattigvårdsbarnet och skomakarlärling. Det tyder ju på att fattigvårdsnämnden på något sätt tog hand om honom. Möjligen kan det finnas något i Avesta kommunarkiv. Det finns en epostadress till kommunarkivarien på sidan jag länkar till.
 
Mvh//
Lotta

2010-12-06, 12:51
Svar #8

Utloggad Elsy Stenberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:50
    • Visa profil
Tack igen, jag misstänkte nog att jag måste gå vidare på annat sätt.
Jag skall snart gå till min cirkel och där ska jag vidarebefordra och visa vår brevväxling och då får vederbörande ta ställning till fortsatt sökande.
Men vet du, tips är alltid bra?
Jag har nu fräckheten att  smyga in en fråga som jag lagt under läshjälp med bild: Göteborg och  Bohuslän  - Bäve AI:2 Hfl  1817-1825  s. 149. Där står några förkortningar som min fantasi inte räcker till att klura ut.= p p eller pst? efter familjen Olof Börjesson Ö. Br? Hustru Annicka Grundberg och under henne står p p ? och efter dottern Christina står ochså pp el. pst eller något. Är det bara så att det betyder dito eller som ovan. ?
Hälsn Elsy S Enköping

2010-12-06, 13:13
Svar #9

Lotta Nordin

När det gäller Karl Gustaf så är det nog inte nödvändigt att gå vidare för att veta var han fanns, eftersom han är redovisad kontinuerligt i hfl. Men det kan ju vara intressant att få reda på hur och på vad sätt fattigvårdsnämnden tog hand om honom.
 
p. st. brukar betyda på stället, alltså att dom är födda på samma plats där dom bor i respektive hfl. Det är ju lätt att kontrollera genom att titta i födelseboken, och det gjorde jag med Olofs dotter Christina, som är född 1825-09-02 i Groröd.  
 
Det var inte lätt att hitta din fråga angående Bäve, eftersom den hamnat under Gbg och Bohus Torslanda, men jag lyckades till slut...  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna