ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annas man Per Rolig i Grossbo i By  (läst 649 gånger)

2008-06-12, 14:18
läst 649 gånger

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Även här har prästen skrivit över hela sidan, vilket jag inte klarar av att tyda. Per Eriksson Rolig, född 27/11 1731 avled i maj 1785 enligt Gid 2135.64.60500, F:1 1775-1805.

Vad skrev prästen? Tacksam för hjälp även här.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2008-06-12, 22:32
Svar #1

Utloggad Gunvor Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 241
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 15:50
    • Visa profil
Hej Sonja...
... är inte säker på att prästen skrivit över hela sidan, utan i spalter... och följande är vad jag ser:
 
Första spalten: Bergsman? Pehr Erson Rolig ifrån Tråsbo?.
Andra spalten: ? 1731 i Tråsbo (gråsbo?)Fader Eric Massesson Moder Cherste Mårtensdotter ?????
Tredje spalten: gift? gången hustru? Ilna? Ann?dott. ifrån ????????? 1780 ?? sin ? afterlämnade änka(? Anders? dott ifån Wälbo
Fjärde spalten: I ? giftet haft 4 barn av vilka 1 son och 2 dot. lefva. I ??? gifte ? 3 döttrar? alla lefva
Sjätte spalten: Ordet Bröstsjuka finns med...
 
Förhoppningsvis kan någon fylla i resten...
Mvh Gunvor

2008-06-13, 10:00
Svar #2

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Hej Gunvor, tack för att Du försökte tyda. Jag trodde prästen skrivit över hela sidan då det är så kladdigt. Det jag vet sedan tidigare är att han var soldat så det står kanske bergsmanssonen. Fadern var Erik Matsson, modern Kerstin Mårtensdotter. De bosatte sig i byn Grossbo, By socken (W). I husförhör kan jag se att när Pers första hustru avled gifte han om sig med en ny Anna eller Carin Andersdotter året efter första hustruns bortgång. Eftersom han var soldat trodde jag att det möjligen var någon krigsskada. Även här hoppas jag också att någon kan fylla i resten.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna