ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: """"Plichtat för 2 resor infr. pasti.""""  (läst 1237 gånger)

2010-03-19, 13:55
läst 1237 gånger

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
I AI:8 hfl 1775-1784 för Svärdsjö i Dalarna, GID:2197.4.42200, finner jag Kerstin Andersdotter f. 1728, på gård No 13 i Borgärde. I kolumnen för anmärkningar står något som kan tydas som  3 gånger plichtad för 2 resor infr. pasti. Om så är fallet vad betyder denna ordalydelse ?
 
Med vänlig hälsning
 
Sven Backlund

2010-03-20, 11:15
Svar #1

Björn-Åke Petersson

3 gånger plichtat för ? hor susp Facti
 
Tyvärr klarar jag inte ordet före hor, men det finns säkert någon som kan.
hon hade ju dessutom 2 oäkta barn

2010-03-20, 19:51
Svar #2

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Stort tack för Din information. Damen ifråga hade tre oäkta barn därav kommer förmodligen  3 gånger plichtat.
 
Mvh
 
Sven Backlund

2010-03-20, 21:57
Svar #3

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:34
    • Visa profil
Hejsan, jag är tveksam, inte av texten utav av följderna, att det står hor. Hor innebar att en, eller bägge parter, var gifta och tredje resan hor borde resultera i strängt straff, vanligen dödsstraff. Möjligen står der före det ord som Björn-Åke tolkat som hor Lön. och rör sig då möjligen om lönskaläge = sexuellt umgänge mellan ogifta. Straffbart, men inte så dödsallvarligt. Vad latinets susp facti (fucti?) betyder vet jag inte.  
Men min tolkning blir att hon tre gånger straffats för lönskaläge, varav två av hennes barn finns ju nämnda nedanför i hfl.  
 
Vänligen,
Calle

2010-03-20, 22:25
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Möjligen kan det ord som ni läst som facti/fucti tydas som furti vilket väl betyder tjuvnad, stöld eller något i den vägen, och då betyder nog susp suspecta (misstänkt), men det är inte lätt att läsa detta på AD heller.

2010-03-21, 07:19
Svar #5

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Ingen av baren är avlade i hor, eftersom de tvä fäderna var änklingar när barnen avlades. Förkortingen infr. pasti betyder sannolikt inför pastori alltså inför kyrkoherden Vid denna tid används väldigt litet latin i Svärdsjö vid anteckningarna i husförhören.

2010-03-21, 11:31
Svar #6

Utloggad Sven Backlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 249
  • Senast inloggad: 2019-06-01, 11:33
    • Visa profil
Vad pliktade man för vid denna tid, d.v.s. senare delen av 1700-talet ? Finns det någon källa inom kyrkobokföringen där man finner uppgifter angående denna typ av brott eller skrevs det bara in i hfl ?  
För det mesta har man sett i anmärkningskolumnen i hfl att personen begått brott (inklusive brott mot kyrkans regler) och missgärningar och blivit straffad. Utgår dock från att i detta fall gäller det kyrkoplikt som utdömts för försummelse eller försyndelse, vilket givetvis kan vara fel. Det är dock lätt att tro att  3 gånger plichtat är relaterat till antalet oäkta barn ( det tredje barnet bodde hos fadern i gård No 11) kvinnan fått med olika fäder, vilket samband det givetvis inte heller behöver vara. Eftersom både modern och fäderna inte var gifta vid tillkomsten av de tre barnen så faller anklagelsen om hor, återstår endast skörlevnad.  
Om det skulle gälla annat brott såsom tjuvnad etc., så bör detta förmodligen skett utanför den närmaste grannkretsen, eftersom hon hade haft goda (intima) förhållanden med männen i de närmaste granngårdarna.  
 
Mvh
 
Sven Backlund

2010-03-21, 16:40
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Har du lyckats följa henne framåt i tiden? Sådana här anmärkningar brukar följa med personen. Jag tycker att det står 3 gånger straffat för Lönska..
 
I Husförhör 1785-1794 sidan 71 Borggärde, Svärdsjö (AI:11 Gid 2197.8.11300) verkar stå H? pliktat för enk Hor(?)
 
Var tar hon sedan vägen?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-21, 16:54
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Man kan ju fundera på om det räckte med att ett par upptäcktes mitt i akten, för att bli straffad, om den ena t ex var gift? Var det bara om resultatet blev ett barn, som man kunde straffa kontrahenterna?
 
Om svaret är ja på första frågan, så kan ju kvinnan haft andra gifta män, utan att hon blev gravid.
Ann-Mari Bäckman

2010-03-22, 08:26
Svar #9

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Eftersom jag har följt alla bosatta i Svärdsjö så har jag naturligtvis följt dessa personer.  
Sexuella förbindelser (lönskaläge) utanför äktenskapet var ju straffbar och ibland räckte det med att straffas av kyrkan.  
Förr hade man mycket god uppsikt på sina grannar och olika rykten kommer snart till prästens kännedom. Om inte så hade alla byvaktare denna skyldighet att anmäla okristligt leverne. Många gånger finns sådana saker antecknade i protokollen för husförhören (Signum P). Dessa är inte mikrofilmade och jag har inte kontrollerat detta i mina kopior. Det brukar också finnas i kyrkostämmoprotokollen och ev. i kyrkoräkenskaperna om kyrkoböter blivit utdömda av kyrkan och/eller tingsrätt.    
Bägge fäderna hade haft två giftermål bakom sig och i bägge fallen var deras sista äktenskap kortvariga genom hustruns tidiga död.
Modern tituleras ju som kvinnsperson och det innebär alltid (åtminstone i Svärdsjö) att hon hade haft olagliga sexuella förbindelser och nästan alltid fött oäkta barn.
Många lönskalägen slinker förbi tingsrätten vid denna tid och straffas ibland av bara kyrkan.

2010-03-22, 08:59
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Björn!
 
Vad jag menade, var att eftersom sådana här förseelser brukade stå antecknade i husförhör efter husförhör, så kan det ju vara lättare att läsa vad, som står på ett ställe, än kanske på ett annat (om man nu inte är säker på hur texten lyder)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2010-03-22, 11:27
Svar #11

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Jovisst kan det stå flera gånger och i något fall kan det vara tydligare. De anteckningar som står i hfl. är alltid en kortfattad anteckning från någon annan volym eller någon annan handling som skulle ha varit en bilaga till husförhörslängden. Bilagor till hfl. är tyvärr sällan bevarade. Men ett underlag för en sådan bilaga finns i domboken.  
Ganska säkert finns alltså ett underlag för anteckningen. Det kan vara från några få meningar till ett antal sidor endera i kyrkoarkivet eller tingsrättens arkiv.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna