ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: O Sjöström, vem är far och faddrarnas namn?  (läst 400 gånger)

2013-05-09, 21:29
läst 400 gånger

Utloggad Ewa Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:59
    • Visa profil
Hej
Min farfar Gustaf Vilhelm Sjöström f. 1895, upptogs i Målarmästarfamiljen Sjöström i Gävle och jag söker mig nu till baka till rötterna i denna släkt. Jag har fått fram Familjen Olof Siöström f.15 september 1734 alternativt, 18/19 juli 1734. Det står olika i husförhörsbok och i dödbok. Han var gift med Maria Brodén (Falun) de bor i Hytting.  
 
Detta par får tre barn
1.Britta Stina Stora Tuna C:6 1751-1767 bild 230.  
2.Hans Stora Tuna C:7 1768-1775 bild 15
3.Esias Stora Tuna C:7 1768-1775 bild 77
 
Det är faddrarna jag är intresserad av! Och jag undrar om någon kan hjälpa mig med att se om jag har tolkat prästens stil rätt.
1.Britta Stinas faddrar: Anders Hellström, Eric Enbäck änka madame Helena Sturck i Bro, klockaren Johan Vihlberg och jungrun Brita Schultera.
2.Hans faddrar: Anders Erson, Margareta Görsdotter, Jöns Brodén och dess fru Anna Greta Strömbeck i Stockholm? - och sedan - Hans Sjöström - fr. Ovandsiö (Ovansjö) och pigan Margareta Olsdotter i Hytting.  
 
Kan det vara så att fadder Hans Siöström är Olof Sjöströms far eftersom han finns i Ovansjö?  
 
3.Esias faddrar: Gunn Margit Jok, Feihlckrantz, Gustafa de Brenner, Anders Weidlund och jungfru Anna.
 
Det är så ovanliga namn? eller är det jag som läser helt bort i tok!
 
Jag skulle vara så tacksam om någon kunde lösa mysteriet med faddrarna och om det möjligen skulle kunna vara så att Hans Sjöström är Olof Siöströms far.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna