ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kitlingsberget, Norrbärke, husförhörslängden 1731-1750  (läst 435 gånger)

2006-12-17, 23:19
läst 435 gånger

Utloggad Bengt Fredriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 11:55
    • Visa profil
Jag undrar helt enkelt vad min anfader kan heta i efternamn. Det står Olof, men sen blir det svårt...

2006-12-18, 02:35
Svar #1

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej. Synd Du inte skrev var i husförhörslängden det står, för då kan man gå in på Genline och jämföra med bokstäverna i andra ord prästen skrev. Dock är jag ganska säker på att det står Hindersson, dvs en variant av Hindriksson/Henriksson. Jämför Hindersmäss. Hälsn. Peter.

2006-12-18, 03:51
Svar #2

Utloggad Peter Sigfridson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2016-08-14, 01:14
    • Visa profil
Hej, igen. Hoppsan, det blev visst ett eller annat tankefel i mitt första inlägg. Jag skyller på den sena timmen. Du behöver alltså inte bry Dig om det jag skrev om var i hfl det stod. Din Olof verkar ha fått beteckningen ung, för att särskiljas från Olof Hindersson på föregående sida i hfl, som var född redan 1660. Din Olof var ju född 1688, och i födelseboken föddes en Olof 26/7, son till Hindrick Olofsson i Kitslingberget. Det bör vara rätt Olof, och att han heter Hindersson råder det knappast någon tvekan om, trots att prästen fick för sig att skriva en annan typ av H än han gjorde på sidorna runt omkring. Hälsn. Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna