ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inflyttad i Svärdsjö Gid:2197.68.9400  (läst 687 gånger)

2005-12-22, 08:23
läst 687 gånger

Rigmor Andersson

Hej!
Jag undrar on någon kan hjälpa mig se vart familj nr:13 Erik Andersson Ellgutt flyttar in någonstans.Tacksam för läshjälp.
Mvh Rigmor

2005-12-26, 09:43
Svar #1

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Erik Andersson Vattuman Ellgut f. 1778 flyttar till Svartnäs som dräng åtminstone 1799 och flyttar till Falun ca 1802 (eller bara tar ut flyttningsbetyg). Han finns i nilslarsberg tills hustrun dör 1809, sedan försvinner han.  Eftersom jag bara har Svärdsjö kyrkböcker som mikrokort och avskrifter av icke mikrofilmat, vet jag inte om det är rätt person du söker.
 
Hälsningar
Björn Engström

2005-12-26, 15:25
Svar #2

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Ser man på, alla gamla bekantingar kommer tillbaka förr eller senare.
Erik Andersson Ellgut höll jag på med i mitten av 1980-talet, innan datorernas framfart i släktforskningen. Jag fick ner i källaren och leta på mina gamla anteckningar.
Erik Andersson bör efter sejouren i Svärdsjö hamna i Stora Kopparbergs församling där dottern i 3:e äktenskapet (med Eva Wästman) Eva Karolina föddes 1820-10-02.
Eriks födelse har jag inte hittat vad jag minns eller kan utläsa av mina anteckningar, men jag har antecknat ett födelsedatum (1778-11-16) sannolikt är han född i Östanfors, St Kopparberg där hans föräldrar Anders Olofsson Wattuman f.1754-03-24 o.h.h. Katarina Nilsdotter Mihlberg f.1747-07-15 finns, jag har ytterligare en generation antecknat.
Vet någon var och när han och hustrun avled?

2005-12-26, 22:08
Svar #3

Rigmor Andersson

Hej Björn O Torbjörn!
Jag tackar så mycket för all info. Jag har lyckats hitta Erik med hans 4 fruar.Jag skickade ett mail till dig Torbjörn med lite uppgifter så kanske jag kan få lite av dig.Det är inte till mig själv jag hjälper en kompis att gräva i han släkt för han inte har geneline.Björn är du intreserad kan du höra av dig.
Mvh Rigmor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna