ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GID 2182.36.38600  (läst 384 gånger)

2007-07-16, 19:39
läst 384 gånger

Kerstin Ström

Hej alla forskare.
År 1738 så förlorar Per Olofsson sina barn.
Jag skulle behöva hjälp att läst texten.
GID 2182.36.38600
 
Mvh
Kerstin Ström

2007-07-16, 23:23
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Kerstin  
Jag tyder texten så här:
 
[Januari 22]
3nne Pehr Olss. barn i Bosjö drunknade i Huusby Elf d. 8 hujus [denna månad] om aftonen då föräldrarna tillika med 4 barn körde nehr i Elfen. Föräldrarna kommo efter 4 timmar med litet lif up men alla fyra barnen blefo i Elfen, och igenfunnos efter hand hwaraf de 3 som til datum igenfunnits i dag begrofos, och woro äldsta sonen Anders 18 åhr den andre sonen Carl på 15 åhret och den minsta dottren Chersti(?) intet fulla 2 åhr En dotter Margreta om 5 år är til dat. inte igenfunnen.  
 
Det måste ha varit en förskräcklig upplevelse för föräldrarna. Man undrar hur de klarade av sina liv efter efter en sådan händelse. Vet du hur det gick sedan?
 
Mvh Lennart

2007-07-19, 10:26
Svar #2

Kerstin Ström

Hej Lennart!
 
Jag tackar så mycket för hjälpen med de båda texterna.
Ja det var en riktig tragedi för familjen.
Modern dör ett år senare, sörjde ihjäl sig.
Fadern håller jag på att kolla upp nu och han ska ha begett sig till Stockholm efter barnen och hustruns död.
 
Tack än en gång.
Mvh
Kerstin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna