ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gid 100021.2.13100 Nilsson Anna Augusta  (läst 916 gånger)

2009-04-12, 20:48
läst 916 gånger

Utloggad Karl-Arne Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2018-04-16, 18:05
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/inkan/
Hej!  
 
Behöver hjälp med Gid 100021.2.13100 rad 2 Carl Axel som moder står Nilsson Anna Augusta kringstrykande .....men vad mer står det mer och vad står det i anteckningar samma rad.  
 
Mvh  
Arne

2009-04-12, 22:01
Svar #1

Emelie Hermansson

Hej Karl-Arne,
 
Notisen upplyser om, att Anna Augusta är bleckslagardotter från Sveg, samt att en prästerskapet i samma socken är underrättade om nedkomsten. I Sveriges befolkning 1900 återfinns Anna Augusta i följande familj, i vilken hon uppges vara fästekvinna och född 1864 i Orsa:
 
Arbetare Alexander Johansson, f. 1864, bosatt i Tegeltjär, Ljusdals socken.
Barn (samtliga födda utom äktenskapet): Nils August (f. 1883, Näskott), Emma Kristina (f. 1885, Voxna), Karl Axel (f. 1888, Undersvik), Anna Sofia (f. 1890, Boda), Frans Georg (f. 1894, Orsa) och Amanda Alexina (f. 1897, Skuttunge).
 
Huruvida Alexander är fader till barnen eller ej, kan jag inte uttala mig om, men den sista flickan torde vara en möjlig dotter - härom skvallrar namnet.
 
Hälsningar,
Emelie

2009-04-13, 11:44
Svar #2

Utloggad Karl-Arne Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2018-04-16, 18:05
    • Visa profil
    • home.swipnet.se/inkan/
Hej Emelie!
Tack för hjälpen!!!
 
Det stämmer bra med bleckslagardotter, för hennes far uppges vara Ant. Nilsson kringresande kopparslagare modern Greta Lindgren GID 100020.9.20700 Denna GID är också svårläst för mig om du vill vara vänlig att titta och översätta den också är jag tacksam, dom finns på högra sidan längst ner där det står något om att modern kommer från Christ.....i.....
längst ner står OU arbetare Nils ....sedan uti marginalen något om dopsedel lämnad......
 
Denna familj som jag nu följer har tydligen ingen fast bostad någonstans har inte hittat dem i något husförhör än så länge, utan de reser omkring i Hälsingland, Medelpad, Kopparberg även anknytning till Jämtland finns.  
 
Det syns ju också på var barnen är födda hon har dessutom en son född 1901-12-08 Erland Alexander i Tegeltjär, Ljusdal(X)där de bor 1900 enl folkr. Det bör av namnet också vara en möjlig gemensam son eftersom han döpts till Alexander. De kanske slagit sig till ro i Ljusdal?
Arbetare Alexander Johansson, f. enl SCB 1901, 1865-02-23 inte 1864 som det står i Folkr. 1900
Anna Augusta Nilsson, f 1864-12-14
 
Tacksam för all hjälp jag kan få med denna familj.
Arne

2009-06-24, 02:55
Svar #3

Emelie Hermansson

Karl-Arne!
 
Ursäkta mitt sena svar... Jag har varit borta från forumet under en lång period. Hoppas att Du ser detta mitt svar, och att det hjälper Dig på vägen!
 
Födelsenotisen för Anna Augusta innehåller mycket riktigt uppgifter om att fadern är kringresande kopparslagare. Därutöver framgår, att modern är dennes lagliga hustru, bosatt i Christiania i Norige.
 
Önskar Du mer hjälp med Alexanders anfäder? Jag hjälper gärna till, om jag kan.
 
Vänligen, Emelie

2009-06-30, 02:06
Svar #4

Sten Magnusson

Ursäkta om jag verkar lite gnetig, men vilken volym/årtal/sida syftar GID 100020.9.20700 på? Även SVAR resp. Arkiv Digital-abonnenter har mycket större chans att kunna kolla ovanstående uppgifter om de anges enligt gängse praxis.  
 
Mvh/Sten Magnusson

2009-06-30, 21:51
Svar #5

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Instämmer!
 
Om källan anges kan fler läsa och hjälpa till, oavsett vilken lästjänst de använder. Ett id-nummer i Genlines filer vägleder ju bara dem som använder just den tjänsten.

2009-07-01, 14:47
Svar #6

Utloggad Moderator Läshjälp

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Dessutom är vi rekommenderade att göra det i Ordningsregler (se länk till vänster):
 
Vi rekommenderar att du inte  enbart anger GID-nummer från Genline som din källhänvisning. Anledningen är att det inte säger något om vilken kyrkbok uppgiften kommer från, husförhörslängd eller födelsebok t.ex., och inte heller hjälper den som inte prenumererar på Genlines tjänster.
 
Mvh
 
Mikael Jageklint
Moderator Läshjälp

2009-07-01, 22:13
Svar #7

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Och källan till angivna gid nr är Scb födda (14 dec) i Orsa år 1864 för barnet Anna Augusta.
Jag tyder notisen som så att paret kommer från Christiania i Norge, vidare att dopsedeln är lämnad till barnets fader. (vilket tyder på att de inte är fast skrivna någonstans)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna