ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kålltorps herrgård  (läst 1999 gånger)

2003-12-15, 20:10
läst 1999 gånger

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Hej!
Känner någon till historien om Kålltorps herrgård? Var den ligger och vem som bott på denna gård?
Jag tror mig veta att en Viktor Sundström köpte gården någon gång i början av 1900-talet men bodde där bara några år innan hanfor till USA.

2003-12-16, 00:15
Svar #1

Jan-Erik Necander (Nicke)

Hej Fredrik!
Historien om Kålltorps Herrgård kan jag inte men jag misstänker med 99% sannolikhet att det är Kålltorps Ungdomsgård som avses, så kallades den av oss yngre som bodde i Kålltorp. Jag vet att Kålltorpsskolan använde sig av en stor sal i byggnaden för sin undervisning.
Gården låg på Virginsgatan längst upp till höger och gick man upp sandvägen så kom man upp till en stor plan framför byggnaden, fortsatte man vidare på sandvägen kom man upp till något som kallades för Apslätten.
Fortsatte man vidare kunde man komma till Kärralunds Camping liksom man även kunde vandra vidare upp till Härlanda Tjärn. Jag skriver sandvägen för så var det då jag bodde i Kålltorp för ca. 40 år sedan.
Jag tittade i katalogen för Göteborg och på kartan över Kärralund och där står inget om Kålltorps Ungdomsgård längre men hittade däremot Kålltorps Fritidsgård med adress Virginsgatan 13 vilket jag misstänker är detsamma.
 
Mvh
Jan-Erik

2003-12-16, 09:42
Svar #2

Essan Gradhman

Jag har för mig att Sören Skarstedt har skrivit en bok om Göteborgs herrgårdar. Kanske kan Kålltorps herrgård finnas med där. Tydligen har Kålltorp varit ett frälsehemman. Jag har vissa uppgifter om det.
Essan G

2003-12-16, 10:13
Svar #3

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:32
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
I Stenströms Örgryte genom tiderna får man om Kålltorp (Kåltorp, Kårtorp, Kolltorp) reda på följande:
 
Kålltorp Nedergården ägdes 1650 av Per Lilie som då sålde den till landshövding Per Ribbing och dennes hustru Kristina Ryning. Ribbing bytte senare till sig hemmanet Sävenäs av Göteborgs stad mot Kålltorp Nedergården, som därmed förlorade sin frälserätt och blev skattehemman.
 
Kålltorp Övergården ägdes 1663 av Gustaf Herman Wrangel. 1703 ägdes den av postinspektoren Johan Thelin och biskopinnan Elisabeth Westerman (hans svärmor?).
 
1755 inköptes Kålltorp övergården av Niclas Sahlgren, och strax därefter köpte han Kålltorp nedergården på auktion efter Wilhelm de Silentz avlidna änka Ingrid.
 
Hela egendomen Kålltorp inköptes 1786 av faktor Bauer på Gubbero och 1809 av källarmästaren Olof Landtman. 1813 övergick den till kronofogden Jacob Grönvall. 1820 inropades Kålltorp på auktion av handels- och politieborgmästaren, lagman P H Ekström.
 
1920 såg Kålltorps herrgård ut så här:



2003-12-16, 11:50
Svar #4

Björn Edman

Hej Fredrik!
Det som i folkmun brukar kallas Kålltorps Herrgård är mangårdbyggnaden till Kålltorp Övergården. Nedergården låg en gång nedanför, där Nedergårdsgatan nu finns. Kålltorp har varit frälse sedan omkring 1560 (dessförinnan skatte). Båda gårdarna sambrukades från 1791, då J F Bauer förvärvade dem, fram till 1909, då Göteborgs stad köpte in gårdarna för att anlägga lungsjukhus på markena (Kålltorps sanatorium, senare Renströmska sjukhuset). Åker- och ängsmarker bebyggdes under 1920-40-talet med villor, radhus och hyreshus. På en äng anlades Göteborgs nuvarande judiska begravningsplats.
Kålltorp hade också flera torp: Sandhålan, Terra Nova, Övre och nedre Kyrkås, Korpås m fl.
Herrgården ser fortfarande väsentligen ut som på Bruces foto ovan från 1920 - en magnifik, grönmålad byggnad. Den har adressen Virginsgatan (efter Kålltorps ägare 1851-96 Ponus Virgin) 13 och används sedan 1944 som fritidsgård.
Vem som var ägare 1903-09 har jag tyvärr ingen anteckning om.
 
Vänliga hälsningar från Kålltorp/Björn Edman

2003-12-27, 01:00
Svar #5

Utloggad Fredrik Sjösten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2022-05-02, 18:36
    • Visa profil
Tack Björn,
Enligt uppgift ska denne Viktor Sundström ha bott på gården i början av 1900-talet.
kanske mellan 1903-1909.

2007-07-29, 15:18
Svar #6

Per Ahlander

Hej!
Jag har en gammal läslåda med bokstäver av papp tillverkad av SKRIVRIT : MIN Läslåda.På locker finns namnen Ellegård-Jonsson.Finns det någon som kan ge information om vem Ellegård var?
Kan det ha varit en lågstadielärare verksam i Göteborg på 40-talet?
 
Mvh
Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna