ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsboken Folkärna  (läst 421 gånger)

2012-01-19, 10:18
läst 421 gånger

Eva Olsson

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda texten I dödsboken? Det gäller Jan Pehrssons unge son Petter som dog 29-8-1771.Bild nr 192.
Tack på förhand  
Eva Olsson

2012-01-19, 22:58
Svar #1

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Eva!
Med undantag för ett par ord mitt i tror jag att jag fått fram vad där står.
Jan Perssons unge son Petter ifrån Tobiaebo hwar född åhr 1766 af modren Chari Persdr. Renatus (=döpt eg. återfödd). Hwarit frisk och sund samt för sin quickhet mycket kär hållen af sina föräldrar. Men efter then ... Guden(?)... började han then första St(ora) Böndagen klaga öfver magsjuka hwilken altsedan mer och mer ökat till den 29 aug. då then Allsmäktige Herran behagade förbyta hans elände uti ewig härlighet sedan han leufwat på werlden 4 åhr och 10 månader.
Hälsningar, Birgitta.

2012-01-20, 12:09
Svar #2

Eva Olsson

Tack så jättemycket!! Jag har nyligen börjat släktforska och tycker det är jättesvårt att tyda gamla skrifter. Förhoppningsvis kan jag kanske lära mig.
Tack än en gång
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna