ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödbok Grytnäs F/1 sid 84 - 85 ,10 nov 1754  (läst 391 gånger)

2008-12-12, 10:47
läst 391 gånger

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Den 10 nov. 1754 begravs  Erk Olovssons hustru Catarina Larsdotter.
Jag kan läsa stora stycken men skulle vilja ha hela dödsrunan.
 
 Erik Olovssons i Kyrkbyns hustru Catarina Larsdotter född i Folkärna och Ön 1708 den 18 maj. Fadern landsbonden ...... Lars Persson moder Magdalena Eriksdotter. Var hos sina föräldrar ......... omsorg..........
Lärde läsa i bok, utantill doktor Luthers katekes ....... förstånd. Blev gift med Erik Olofsson 1731. Välsignad i äktenskapet med 6 barn av vilka 3 söner är döda.2 döttrar och  1 son ännu efterleva.. Varit flitig i sin ............ Haft känning av ...........
46 år och jämt 24 veckor gammal.
 
Kan någon läskunnig fylla i de saknade styckena, skulle jag bli glad
Tack på förhand/ Marianne

2008-12-12, 14:20
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Marianne, så här tolkar jag dödbokens text:
Eric Olofssons i Kyrkebyns hustru Catharina Larsdotter födder i Folkerna Ön 1708 den 18 Maji; ... döpter. Fadren, Landbonden therstädes Lars Persson, modren Magdalena Ericsdotter. War hos sine föräldrar alt ständigt, och åt-niöt theras wårdnad, skötzel, och omsorg. Lärde läsa i bok, in o utantill Doch Luthers Catheches under enfaldigt förstånd. Blef gift med Eric Olofsson 1731, och wälsi-gnad i äktenskapet med 6 barn, af hwil-ka 3 söner äro döde, och 2 döttrar och 1 son sin moder ännu efterlefwande. Warit flitig och idog i sin kallelse, så länge hälsan henne föruntes; men på 16 år haft känning af swåra hälso anstöter och nu särdeles the tu sista åren af Torrwärk och gicht i händer och fötter och nu jämt 7 weckor hållit wid sängen. Sina Salighets Medels tidiga åtniu-tande hafwer hon intet försummat, så wäl i wälmachten, som under sin sidsta siukdom, och wisat gudelig andacht, med trägna bönesuckningar, och sig i Guds behag aldeles öfwer lemnadt, och want? en stilla och salig förlossning ifrån all jordisk oro och usel-het, then 21 föregekne? om aftonen, 46 år och jämt 24 weckor gammal. K 5:- Fatt 1 d.

2008-12-12, 19:38
Svar #2

Utloggad Marianne Bengtsson Rosander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 750
  • Senast inloggad: 2009-12-08, 15:09
    • Visa profil
Tusen tack. Vad vackert dom skrev förr i tiden
Jag får nog träna länge än innan jag helt kan läsa så bra, är imponerad.
/ Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna