ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krogen """"Lilla Berget"""" i Göteborg  (läst 360 gånger)

2001-02-09, 18:46
läst 360 gånger

Tomas R Johansson

Jag håller på att försöka få fram var min farmors morfar Elias Olsson från Herrön, Tjörn, bodde, då han mellan åren 1856 och 1858 bodde i Göteborg samt vad han gjorde. Troligen gifte han sig under dessa år med Britta Kristna Utberg, härstammandes från Partille. Det är omöjligt att finna information om dessa i kyrkoböckerna, trots att jag vet att Elias Olsson flyttade ut från Klövedal 1856 till Göteborg samt att han och hustrun flyttade in till Klövedal från Göteborg 1858. Enligt muntlig tradition skall Britta Kristina ha jobbat på en krog i Göteborg som hette Lilla Berget och som senare brann ned. Om jag kan få fram var i Göteborg denna krog låg kanske, om Utberg var skriven där, det går lättare att kunna hitta dem i mantalslängder etc. Min fråga är alltså om någon vet något om denna krog. Är det så att någon vet något om Elias och Britta Kristina är det naturligtvis ännu bättre.
 
Mvh
 
Tomas

2001-02-09, 19:16
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Tomas!
På landsarkivet i Göteborg finns fina register
över Göteborgsförsamlingarna. Har du tittat i dem?

2001-02-10, 01:43
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
I del 2 av C. R. A. Fredbergs Det gamla Göteborg (från 1919-23) finns det ett kapitel om Lilla Berget (sid 419-421).  
 
Fredberg ger en föga smickrande bild av Lilla Berget, som inte var en krog, utan ett kvarter med en mängd krogar.
 
Kapitlet inleds på följande sätt:
 
Bland andra karakteristiska nordstadspartier som försvunnit för den nyare tidens gedignare byggnadsväsen äro Lilla bergets alla forna rucklen, hökarbodar och krognästen i hörnet av Smedje- och Köpmansgatorna att ihågkomma. Berggrunden kringgärdas nu av moderna stenhus och bildar såsom säten för tre dagliga tidningar ett verkligt tidningskvarter.
 
Lite längre ned:
 
I hörnet av Tyggårdsgatan och Köpmansgatan låg muraregesällernas forna härbärge, prytt med en järnskylt över ingången. Emblem och inskription - en slev, vinkel, hammare och årtalet 1773 - upplyste om, att detta var Murareämbetets härbärge för vandrande gesäller. Huset nedrevs i början av 1870-talet och lämnade plats för Handelstidningens officin.
 
Kapitlets avslutning:
 
Det var först den nya tiden som gjorde rent hus, jämnade kullen med jorden och gav platsen en annan fysionomi.
 
Detta rör sig alltså om Västra Nordstaden, närmare bestämt området mellan Ostindiska Kompaniets byggnad (nuvarande Stadsmuseet), Kristine kyrka och Kronhuset. Enligt dåtidens roteindelning lär det vara delvis 6:e och delvis 7:e roten.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-02-11, 00:12
Svar #3

Tomas R Johansson

Hej Jens och Jörgen.
 
Tack för era snabba svar. Jo jag har lagt dagar på Landsarkivet och tittat i samtliga församlingar både i och strax utanför Göteborg. Dessvärre är de ibland svårtydd handstil samt i vissa fall saknas det sidor. Det verkar ju inte vara guds bästa plats lilla berget. Tack för tipset om boken.
 
Mvh
 
Tomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna