ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AD Husby AI:9a sid 16  (läst 1113 gånger)

2011-07-16, 17:15
läst 1113 gånger

Utloggad Sarah Bertilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2018-02-05, 18:36
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja ha hjälpa med att tyda ett ord ur bilden nedan:
 

Det som jag vill ha hjälp med är ordet som står framför Dufåker, mitt i bilden.
Tack på förhand!
/Sarah

2011-07-16, 18:16
Svar #1

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Sarah: Skrifs i Dufåker står det, d.v.s familjen har flyttat dit.
Hälsningar
Leif Olofsson

2011-07-16, 23:50
Svar #2

Utloggad Sarah Bertilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2018-02-05, 18:36
    • Visa profil
Aha, men det är något som jag inte förstår. Det står att de skrifs i Dufåker, i en annan kolumn på sammas sida står det att familjen flyttar till Solberga. Men varken i Solberga eller Dufåker hittar jag familjen, utan de verkar stå kvar på samma sida fast de har flyttat? Finns det någon förklaring till detta?

2011-07-17, 00:15
Svar #3

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej Sarah. Prästen var lite lat, så han skrev inte över familjerna på nya ställena förrän i nästa bok, AI:10a. Du hittar båda familjerna där på sid 140. Så tydligen blev det inget med Solberga, eller så var det bara en kort period, för sonen med familj flyttar till Hanåker som du ser.
De var landbönder, vilket betyder att de var anställda av ett bruk, i det här fallet Klosters bruk, för att sköta någon av deras gårdar.  
Hälsningar
Leif O

2011-07-17, 16:23
Svar #4

Utloggad Sarah Bertilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2018-02-05, 18:36
    • Visa profil
Tack så jättemycket för hjälpen!
Jag undrar om du kanske skulle kunna hjälpa mig att leta rätt på familjen i nästa bok, då jag inte hittar dem på Dufåker och ser ingen notis i AI:10a om att de skulle ha flyttat?

2011-07-17, 17:30
Svar #5

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Hej Sarah.  
Du har rätt. I AI:12a. s 156 Dufåker finns endast gårdsägarna antecknade, samt deras pigor och drängar. Däremot försvinner landbonden Jan Andersson från 1817, då han finns kvar i AI:10a. Från AI:10 och 12 införde prästerna i Husby ett komplicerat system, där man förde in de som arbetade på bruken i AI:11, så du borde hitta Jan Andersson där. Jag har snabbkollat uten att hitta honom, men du får ta sida för sida.
Sonen Anders Jansson, f 1792, hittar du i AI:12a, s 199 Hanåker nr 15. Han var också landbonde och tycks ha flyttat till Nordviken.
Hoppas du hittar fadern och modern också.
Hälsningar
Leif O

2011-07-17, 18:24
Svar #6

Utloggad Sarah Bertilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2018-02-05, 18:36
    • Visa profil
Hej,
Tack för hjälpen! Jag hittade dem av en slump precis, i AI:12a sid 271. Men jag ska ta och kolla i AI:11 så om jag hittar honom där med.  
Jag Andersson dör 1831, men dödsorsakens första del kan jag inte tyda. Skulle du kunna slänga ett öga på den första delen tror du? Jag får den sista delen till feber, kan det stämma?

2011-07-17, 18:54
Svar #7

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Det är samma gård i Nordviken som sonen kom till, så det var kanske naturligt. Jan dog av Inflam. feber, troligen inflammatorisk feber.
Leif

2011-11-07, 12:22
Svar #8

Utloggad Märtha Lundemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 16:26
    • Visa profil
Hej! Någon som kan hjälpa mig att tyda vad som står i dödboken? F:3 Kopparberg Husby genl. 1747-1775 bild 178 Mats Mattsson Grusell.
Tacksam för hjälp.
Mvh Märtha

2011-11-07, 15:43
Svar #9

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Märtha,
Maats Mattsson Grusell är min fm mm mm mf, så jag har efter bästa förmåga försökt tyda dödsnotisen:
F:3   1766 No 38 Oktoberis begravdes
87 år 1 mån Mäster MATS MATSSON GRUSELL ifrån Stiernsund No. 9.  Född i Falun år 1679 den 21 Augusti.  Fadren klensmeden Mats Mårtensson och Modren Margareta Jansdotter döpt, på sitt 9de år miste han sin fader.  Först gav han sig i lära hos en godsegare och sedan blef han grufdräng.  På eget bewåg tog han sig före att göra uhr i anledning deraf blifwit kiend av ...lig Comerie Rådet Polhem och antagen år 1701 till arbetare vid Stiernsund.
Den 8 Oktober gifte han sig med Brita Jansdotter ifrån Aspeboda, som dog den 21 Maj 1761.  Haft 11 barn 4 söner och 7 döttrar av vilka sednare 2 äro döda. Sönerna har alla stannat quar vid bruket.  Hans affödda med barn och barnbarn samt barnbarnsbarn hafva stigit till ett antal av 66 personer.
Bäres vittnesbörd om hans förda vandel hafva man av den gravskrift, som aflidne herr chomercia Rådet Polheim i sin tid sielf författat öfver honom och förordnat att samma grift skulle utföras på en giuten tackjernstafla och fästas    uti kyrkomuren gent emot hans grafställe lyder sålunda:
      ”Härvid ligger begraven den förste, äldste och färdigaste urmakare
      och verkmästare vid Stiernsund, ärliga och konstfarne Mats Matsson Grusell,  
                from och gudfruktig i sitt leverne, flitig och trogen i sitt ämbete, vänlig  
                och beskedlig i sitt umgänge och ett mönster för sina 4 söner av samma hantverk,  
                född i Fahlun 1679 den 21 augusti och död i Stiernsund den 4 oktober 1766.”
av vilket intet är för mycket sagt om vår döda, ty alla som honom kient intyga, att han varit en uppmuntrande mäster af gudfruktan och en sann kristendom.
Sedan Midsommartiden har han varit mycket krasslig af ålderdomsbräckligheter som honom allt mer ansätta påminnande honom att de    förelagda åren voro ankomna.
Beredde sig ganske vackert till döden med daglig bön och sång läsandes näst före sin död versen ....   Fick afsomna den 4 Oktober   Kyrka 12.- S  Fattiga  4.- S
 
Hur är du släkt med Mats ?
 
Hälsningar
Else-Marie

2011-11-07, 16:52
Svar #10

Utloggad Leif G. Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2191
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:14
    • Visa profil
Märtha och Else-Marie.
Bra översatt Else-Marie, men det är några fel i din tolkning. Så här tolkar jag texten:
Dödboken: Tornurmakare. Änkling; Dödsorsak: ålderdomsbrekligheter; Ålder: 87 åhr, 1 månad, 14 dagar.  
Mäster Mats Matsson Grusell ifrån Stiernsund n. 9.  
Född i Fahlun åhr 1679 d 21 Aug. Fadren klensmeden Mats Mårtensson, och modren Margareta Jansdotter, döpt. På sit 9de åhr miste han sin fader. Först gaf han sig i lära hos en hofslagare, och sedan blef han Grufdräng. Af egen böijelse tagit sig före at giöra uhr; i anledning deraf blifwit kiänd af Salig Comercie Rådet Polheim, och antagen åhr 1701 til arbetare wid Stiernsund. D 8 Octobr 1704 gifte han sig med Brita Jansdotter ifrån Aspeboda, som dog d 31 Maii 1762. Haft 11 barn, neml 4 söner, och 7 döttrar, af hwilka sednare 2ne äro döda. Sönerna hafwa alla stadnat qwar wid Bruket; Hans afföda med barn och barnabarn, samt barnabarns barn hafwa stigit till et antahl af 66 personer.  
Bästa witnesbördet om hans förda wandel hafwer man af den grafskrift, som afledne Herr Comercie Rådet Polheim i sin tid sielf författat öfwer honom och förordnat, at samma skrift skulle utföras på en guten tackjerns tafla, och fästas uti Kiyrkomuren gent emot hans Grafställe, den lyder sålunda: Härwid ligger begrafwen den förste, äldste och färdigaste wärkmästare wid Stiernsund ärlige och konsterfarne Mats Matsson Grusell, from och gudfruchtig i sit lefwerne, flitig och trogen i sit ämbete, wänlig och beskiedlig i sit umgänge, och et mönster för sina 4 söner af samma hantwärk, född i Fahlun 1679 d 21 Aug. och död i Stiernsund d 4 Octobr 1766.  
Och hwilket intet är för mycket sagt om wår döde; ty alla som honom har kient, intyga at han warit et upmuntrande mönster af gudsfruchtan och en oskrymtad Xtendom. Sedan Midsommors tiden har han warit mycket krasslig af ålderdoms bräkligheter, som honom alt mer och mer ansatte, påminnande honom at de förelagde åhren woro nu komne, Beredde sig ganska wackert til döden med daglig bön och sång, läsande näst för sin död wersen: Wi befalle oss Jesu wold .... och I Xsti sår iag somnar in .... Han feck seda roligen, och i frid afsomna d 4 Octobr.
Hälsningar
Leif Olofsson

2011-11-08, 09:30
Svar #11

Utloggad Märtha Lundemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 16:26
    • Visa profil
Hej Leif.
Tack för läshjälpen.
 
Mvh Märtha

2011-11-08, 10:13
Svar #12

Utloggad Else-Marie Dyrsmeds

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 15:20
    • Visa profil
Hej Leif och Märtha,
Leif - TACK för kompletteringen av dödsrunan.  Jag ska korrigera mina anteckningar.
 
Märtha - Jag är fortfarande nyfiken och vill veta din relation till Mats MS Grusell.
 
Hälsningar
Else-Marie

2011-11-12, 20:53
Svar #13

Utloggad Märtha Lundemo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 203
  • Senast inloggad: 2024-01-16, 16:26
    • Visa profil
Hej Else- Marie!  
Jag sänder dig ett mail.
 
Mvh Märtha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna