ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uddevalla FIIa:4 (1767-1774) Bild 175 / sid 341  (läst 604 gånger)

2011-10-20, 20:54
läst 604 gånger

Utloggad Mattias Ewertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 20:34
    • Visa profil
Jag försöker att få ut vad som står här men jag förstår bara vissa ord så jag skulle behöva lite hjälp med det.
 


2011-10-20, 22:53
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2535
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:06
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
År 1770, den 24 januari förättades laga boupptekning hos änkan madame Maria Wennergren på hennes afledne mans i lifstiden krukomakaren mäster Anders Wennergrens qwarlåtenskap, som upgafs af den efterlefwande makan i närwaro af theras barn, Rector Scholae i Strömstad magistern höglärde herr Swen Wennergren, krukomakaren mäster Gustaf Wennergren, mågen mäster Eric Österdams(?) hustru Christina, omyndiga döttrarna Elsa Dorothea och Britta Wennergren, hwilken förstnämndas rätt bewakades af thess broder bemälte Herr magister, och såsom wärderingsmän tillkallades mästarna Anders Lundberg och Johan Lindeblad.
Änkan påmindes att under edlig förbindelse upgifwa all ägendomen som på följande sätt wärkstältes:
 
Hälsningar
Stefan
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo 2011-10-20 22:55)
 
(Meddelandet ändrat av Bobbo 2011-10-20 23:00)
Stefan Dake

2011-10-21, 10:04
Svar #2

Utloggad Mattias Ewertz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 20:34
    • Visa profil
Tack för hjälpen...
Christina är min morfars mormors morfars mor gift med Eric Österdam.
När hon gifter sig kallas hon Jungfru.
Jag försöker få reda på så mycket som möjligt om dessa två.
Jag vet inte men jag tror att Christina även har ett släktskap med en annan känd person som föddes mycket senare.
Namnet på den jag tror som skulle kunna vara släkt med henne heter Axel Wenner-Gren född Wennergren.
Vad tror du ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna