ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svarteborg Bouppteckning FIIa:15 (1821-1825)  (läst 927 gånger)

2012-03-25, 20:26
läst 927 gånger

Utloggad Carina Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 12:56
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vilja ha hjälp att tyda vad det står under Fastigheten i denna bouppteckning: (AD online)
Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt FIIa:15 (1821-1825) Bild 175 / sid 345
(Det står massor av spännande under Gäld och Skuld med. Verkar som om det varit någon rättegång.)
Mvh
Carina

2015-07-27, 21:54
Svar #1

Utloggad Carina Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 12:56
    • Visa profil
Jag försöker med att ställa frågan igen. Skulle bli sååå tacksam för hjälp att tyda det som står på bouppteckningens första sida längst ner till vänster under Fastigheten.

 
Carina

2015-07-28, 11:31
Svar #2

Utloggad Mats Olander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 21:48
    • Visa profil
Försök till tolkning:
Ett helt mantal frälse skattehemman Wesje, .under äktenskapet köpt, utmätt för skuld till herr Captain Grimberg kort före Wallins död, sedan transporterad fordran å bemälte herr Capitain af Gustaf och Mathias Grimberg efter skuldsedel å 753 . hvarom rättegång uppställt och förevarit till pröfning vid domstolen höstting vid Tunge härad. Detta oansett upptages hemmanet till ansatt värde 1333,16.  
Enligt ”Gäld ..” redovisas skulden till Capitainen, saken verkar alltså inte avgjord i domstolen.
Hälsn Mats

2015-07-28, 11:57
Svar #3

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Carina,
Jag försöker med att läsa åtminstone några ord så kanske någon annan (eller du själv kan klura ut några mer).  
?? = ett ord jag inte ens försökt  
ord? = ett ord jag gissat men är mycket osäker på
Har behållit raderna exakt så att det skall vara lätt för nästa person att hitta de ord jag försett med ??
 
Fastigheten
Ett helt? mantal ?? kalla?
hemman Wesje? med undan ??
?? köpt?, utmätt för skuld till
herr Capitän Grimberg kort? före
Wallins död, sådan ??
?? ?? så? hämmta? Herr?
Capitain av Gustaf och Carl Mathi
as Grimberg ?? skuldsedel å 753
?? ?? hemman ?? upp-
stått och förevarit till pröfning
vid domstolen ?? Ting med Tun
ge härad. I detta ansatt ??
?ammant till ansatt värde 1333.16
 
Silfver
 
Mats hann svara fint medan jag försökte.  
 
(Meddelandet ändrat av Lzachs 2015-07-28 12:13)

2015-07-28, 20:24
Svar #4

Utloggad Carina Petersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 12:56
    • Visa profil
Oj! Inte undra på att Wallin dog av blodslag vid ringa 39 år!
Han var gästgivare på Askum Stora Kronogård mellan 1807 och 1817. Sedan flyttar han till Vässjö och köper alltså detta mantal. Har det bara 3 år innan han dör. Hustrun verkar lämna stället strax därefter.  
Verkar vara en spännande historia som jag kanske får forska mer i.  
Tack för hjälpen med texten!
//Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna