ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenkyrka A I:23 sid 254  (läst 602 gånger)

2010-06-10, 14:05
läst 602 gånger

Utloggad Tina Collins

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 10:59
    • Visa profil
Hej,
tittar på en man som heter Christian Pettersson född 6/9 1823, hans hustru Petronella Eriksdotter samt dotter Inger Johanna. Familjen finns överstruken i mitten på sidan 254.
På Christian Pettersson finns en notering i kolumnen för anmärkningar. Någon som ser vad det står där, eller vad det betyder?

2010-06-10, 15:35
Svar #1

Utloggad Andreas Strindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2017-08-03, 09:21
    • Visa profil
Hej!
 
Det står abs[ens] som översatt från latinet betyder 'frånvarande'. Christian Pettersson flyttade ju till Göteborg 1849, medan hustrun och dottern flyttade 1850. Alltså var maken frånvarande vid förhöret 1850.
 
(Abs. kan också vara en förkortning för 'absolution' = 'syndaförlåtelse', men i Christians fall är det nog inte det det rör sig om).
 
Hälsningar
 
Andreas Strindberg

2010-06-10, 15:55
Svar #2

Utloggad Tina Collins

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 10:59
    • Visa profil
Tack, då förstår jag!  
Jag undrar dock vidare om abs. i betydelsen absolution bara gällde kvinnorna vid oäkta barn? Anledningen till mitt intresse för nämnde man är att han är en (av många) tänkbara kandiater till ett utomäktenskapligt barn som föddes 1849.  
(Jag köper förstås förklaringen absens i detta fallet, men är ändå nyfiken...)
 
Mvh
Tina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna