ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lommeland 1708-1858, Gid nr 927.8.30300  (läst 312 gånger)

2006-11-07, 18:07
läst 312 gånger

Ingvor Hansson

Kan någon hjälpa mig att tyda texten gällande Tolle Clementssons död?
Tacksam för hjälp.  
Ingvor Hansson

2006-11-08, 17:45
Svar #1

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Ingvor, jag tycker att det står att Tolle Clementsson blev genom ett aleträds fällande av Olof Nilsson i Pilegl /dvs Pilegården/ krossad och dödad. Men jag har legat av mig och är lite rostig när det gäller att läsa 1700-talets kyrkoböcker. Så jag bifogar bilden, så att någon annan i bättre dagsform kan korrigera mig om det behövs, och gärna tolkar resten av notisen också.
 

2006-11-08, 19:10
Svar #2

Ingvor Hansson

Tack Allan, dels för att du gjort dig besvär med att sätta in bilden och dels för att du hjälpt mig att komma igång. Nu när jag har facit ser jag ju tydligt vad det står i början. Kan en liten bit av fortsättningen vara: ..då de i Pilegårdens skoug huggo veed, allt oförsigtigt(?) och olyckligt, som wittnen intyga, och Olof Nilsson nogsamt begråta detta olyck.... tillfälle. Brodern Olof Clementsson i Mosstorp lät begrava sin broder....
Nu står hoppet till att någon kanske kan rätta min tolkning och kanske tyda resten också.  
Med vänlig hälsning
 
Ingvor

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna