ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foss C:3 s 631 AD-online  (läst 445 gånger)

2010-05-31, 21:24
läst 445 gånger

Utloggad Jan Klar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-10-08, 17:29
    • Visa profil
Hej, är det någon vänlig själ som skulle kunna tyda vad det står i födelsenotisen högst upp till höger på s.631, Nicolaus tror jag pojken heter. Var det vanligt förr att man kunde heta Niklas istället för Nicolaus
senare i livet, att prästen kanske inte var så noga med stavningen?
 
Med tack om hjälp.
 
Mvh // Janne.K

2010-06-01, 02:01
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Visst heter han Nicolaus, född på Hoga den 17/2 1823, och döpt den 21/2. Föräldrar: Nils Andreasson och Maija Olsdotter.
 
De finns i Foss AI:4, sidan 132. Och där heter han Niclas.
 
Men Nicolaus och Niclas är samma namn - precis som Nils. Och det var mycket vanligt förr att olika former av samma namn användes huller om buller för samma person. Det varierade, precis som stavningen, beroende på vem som höll i pennan.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna