ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foss C:1 sid 107  (läst 796 gånger)

2015-12-18, 23:38
läst 796 gånger

Utloggad Gullvi Uthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2023-08-23, 14:43
    • Visa profil
Hej!
Jag hittade en vigsel på släktdata.org. Jag undrar om någon kan verifiera att det  är rätt avskrivet.  
Längst ner på vänster uppslag (s 107 enligt SVAR) gifter sig ett par som heter Anders Christenson och Anna Olsdotter. Men vad heter hennes pappa? Det borde ju vara Olof, men han är angiven som Peter Jonsson. Kan det inte stå Oluf Hansson?  
Det står väl inget mer intressant förutom namn och adress?
 
Hälsningar  
Gullvi

2015-12-19, 00:51
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej Gullvi,
Ja det va något kladdigt ! Jo hennes far heter ju Hanson i efternamn, jämför andra h:s i anteckningen. Sedan är förnamnet så väldigt överskrivit, men det tycks stå Olla - tycker i alla fall jag. Det slutar ju på -lla , va blir då det med något förled? Finns det någon slags mantalslängd eller skattelängd för året (1693) kan det väl undersökas där på orten: Lilla Rystorp, väl förmodligen Lilla Rydstorp.
Hälsningar LarsO

2015-12-19, 17:55
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Det var många pynt-h i texten.  
 
Hennes far får jag till Olle Hansson.

2015-12-19, 23:01
Svar #3

Utloggad Gullvi Uthberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2023-08-23, 14:43
    • Visa profil
Tack båda två.  
Det lutar nog åt att han heter Oluf (Olle) Hansson. Det stämmer också med uppgifter om syskon till Anna som finns på slaktdata.org. Där heter fadern just Oluf Hansson.  
Jag ska kolla i mantalslängderna också.  
 
Gullvi

2015-12-20, 20:53
Svar #4

Utloggad Kenneth Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1307
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:42
    • Visa profil
Prästen eller vem som nu skrivit har först skrivit Han troligtvis skulle han skriva Hansson
men kommit på att han glömt förnamnet och sedan ändrat till Olle. Efternamnet är ju Hansson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna