ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foss AI:5 s. 82 Klimperöd GID 883.19.64900  (läst 455 gånger)

2006-01-18, 09:59
läst 455 gånger

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej!
 
Kan någon ge mig ett tips på vart Andreas Larsson med hustru och sonen Hans Andreasson med familj flyttar 1828 det står Dahl och något mer. Vad skulle det kunna vara för plats?
 
Mvh
Lena Lindqvist

2006-01-19, 10:35
Svar #1

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Jag tror att det står L. Dahl Vår 28. dvs att de flyttat till L[illa?] Dahl våren 1828. Troligen är detta ett torp, men jag hittar inte något sådant i ortregistret.
 
Jag klistrar in Arkiv Digital:s bild av notisen.
 


 
 
Mvh
 
Gabriel

2006-01-19, 13:49
Svar #2

Utloggad Lena Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2010-08-06, 14:55
    • Visa profil
Hej Gabriel!
 
Tack för hjälpen.
 
Det finns några torp med namnet Dalen men det är inte något av dem.  
 
Har tittat framåt i FB för att se om de får några barn i församlingen efter 1828 men det får de inte. De har barn födda 1820, 1823 och 1826 i Foss (mamman ca 30 år 1826), så rimligtvis borde de kunna ha fler barn födda efter 1826. Det får mig att misstänka att de flyttat från församlingen men vad Dahl står för kan jag inte gissa.
 
Mvh
Lena Lindqvist

2006-01-19, 18:43
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6921
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 20:05
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Enligt Ortnamnsarkivets bok för Tunge härad (Ortnamnnen i Göteborgs och Bohus län, del XV) ligger Klimperöd under gården Ödsmål; där finns också torpet Dalane/Dalarna.
 
Men det är kanske där du har tittat, men inte hittat dem?
 
Om det inte står L. Dahl, utan t. Dahl, så har de väl helt enkelt flyttat till Dal (som är den gamla benämningen på Dalsland).
 
Närmaste dalsländska socken är Foss grannsocken Valbo Ryr (som förr också kallades Norra Ryr), Valbo härad. Valbo Ryr hörde då till Torps pastorat.
 
Norr därom, i samma härad, ligger Färgelanda pastorat, där också Ödeborgs socken ingår.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna