ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Skee inflyttningsattest  (läst 735 gånger)

2009-04-12, 18:50
läst 735 gånger

Utloggad Ulla Hall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2012-10-07, 13:46
    • Visa profil
Hej alla som är duktiga på att tyda gammal skrift.
 
Jag har länge försökt att finna födelseorten för en Anders Nilsson som är född ca 1753 i okänd socken. På något ställe i kyrkböckerna anges han som född i Värmeland, vilket jag antar är Värmland. Som gift bodde han på Grålös i Skee socken.
 
Under nya skannade volymer hos SVAR finns det nu en inflyttningslista för Skee, som heter SE/GLA/13475/H11/1 och Anders finns med som inflyttade 1779, se sid 56.
 
Jag skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mej att tyda vad som står på inflyttningsattesten.
 
Ulla

2009-04-12, 23:42
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Även Genline har flyttattesterna i volymen HII:1. Men den Anders Nilsson som finns under 1779 verkar ha kommit från torpet Liskekasen under Dyne (Hogdahls socken). Jag ser ingenting om Värmland.
 
Däremot har jag sett andra värmlänningar som flyttat till Skee under 1700-talet. De kom från socknarna By och Gillberga i sydvästra Värmland. Det kanske är värt att kolla där.

2009-04-13, 16:36
Svar #2

Utloggad Ulla Hall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2012-10-07, 13:46
    • Visa profil
Tack Kristina
 
Jag hade hoppats att det skulle nämnas någon mer socken, eftersom attesten var så lång.  
Jag har kollat efter födelsebok och utflyttning Gillberga men tyvärr finns inget skannat hos Svar.
Jag har också kollat By men tyvärr är inget scannat där heller.
Det verkar helt omöjligt att finna ut var han är född.
 
Något mer förslag?
 
Ulla

2009-04-13, 19:50
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Attesten är lång och svårläst och jag får inte ihop allt. Han flyttar i alla fall till torpet Hindricksberg i Skee och resten avhandlar hans flitigt nyttjande av sahlighetsmedlen, någorlunda försvarliga kunskaper i kristendom, fri och ledig till äktenskap och att han rekommenderas av doktorn och kyrkoherden i ?, och på slutet något om benägen själavård.  
 
Gillberga har födelseböcker från 1688 och By från 1689 (med luckor). Både Genline och AD-Online har dem. Flyttlängder finns inte så tidigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna