ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Grinneröd C:1  (läst 722 gånger)

2011-05-20, 11:29
läst 722 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig att komma vidare i min forskning?
 
Halvard Larsson föddes enligt senare längder den 27 december 1789 i Grinneröd. Tror att jag har funnit honom i Grinneröd C:1, sidan 89. (AID:v560.b49.s89, men har svårt att läsa vad som står där.
 
Tack på förhand.
 
Itt

2011-05-20, 21:31
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Itt!
 
Det var en kryptisk födelsenotis! Till att börja med så verkar det som att det datum som står utskrivet (27) är dopdatumet - ofta fick barn, som inte hade födelsedatumet utskrivet i födelseboken, sitt dopdatum angivet som födelsedatumet i senare husförhörslängder m. m. Barnen högst upp på sidan har ju antecknat både födelse- och dopdatum, men i Halvards fall står det inget om vad datumet gäller.
 
Föräldrarna är boende i Stafkullen U. Ås, alltså Stavkullen under Åsen. Föräldrarnas namn anges bara med initialer, L. H. S.(?) d(?) E. J. d. Faddrarna var Olof, Sven Olsson från Stafkullen, och Johanna (i?) Broten.
 
Jag tror att föräldrarna bör vara Lars Halvardsson (född 1755) och Elin Andersdotter (född 1760, kanske en styvmor? Jämför initialerna 1789). Dessa är senare boende på Gunstorp under Åsen (Grinneröd AI:1, s 15), och Stafv(i)kullen hittar man alldeles nedanför dem på samma sida.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2011-05-21, 12:51
Svar #2

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej vänlige själen Markus.
 
Din hjälp är ovärderlig.  
 
Nu ska jag forska vidare i ytterligare födelse- och vigselnotiser samt mantalslängder. (De kanske inte var utfattiga när Halvard föddes).  
 
Mvh
Itt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna