ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp från Valla i Bohuslän  (läst 644 gånger)

2013-02-16, 18:21
läst 644 gånger

Utloggad Britt Ellingsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:28
    • Visa profil
hej, ber om läshjälp från Valla:C:3 sid 25,  det gäller Anders Jonsson född 1782 26/1 och hans föräldrar som heter Jon Thoresson född 1747,och död 1796 12/3 finns med i Valla dödbok C:3 sid 297, och Sigrid Häljesdotter som är född 1748, det jag inte kan läsa är när jag skall följa upp vad Jon o Sigrids föräldrar heter i födelseboken, där är jag helt novis, kan jag få hjälp med detta?? häls Britt E

2013-02-16, 20:47
Svar #1

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Du har glömt att tala om var i födelseböckerna för 1747 resp 1748, som informationen finns, som du vill att vi skall tyda. Eller missuppfattar jag dig?
Hur som helst. Slaktdata.org har en del information om du söker på Sigrid Hälgesdotter
Löpnummer:   3930   
Sidnummer:   s
Födelsedatum:   1748-05-02
Dopdatum:   1748-05-06
Kön:   K
Förnamn:   Sigrid
Efternamn:   Hälgesdotter
Adress:   Styrdalen
Adress, normaliserad:   Styrdalen
Faderns förnamn:   Hälge
Faderns efternamn:   Järpssohn
Moderns förnamn:   Anna
Moderns efternamn:   Olsdoter
Övrigt 1:   Fadd: Anders Larsson på Giäluf, Biönne Larsson i Fåssa, Anders Andersson i Österöd, Bortta Järpsdotter i Tönäng, Bortta Andersdotter på Häller, Jngeborg Jfwarsdotter på Skintårp.

2013-02-16, 21:00
Svar #2

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Motsvarande sökning på Jon Torresson hos Slaktdata.org kan nog också vara till hjälp, men som vanligt bör du kontrollera uppgifterna mot kyrkböckerna.
 
Löpnummer:   3710   
Sidnummer:   s
Födelsedatum:   1747-06-22
Dopdatum:   1747-06-24
Kön:   M
Förnamn:   Jon
Efternamn:   Torresson
Adress:   Haborsby
Adress, normaliserad:   Habborsby
Faderns förnamn:   Torre
Faderns efternamn:   Andersson
Moderns förnamn:   Jngeborg
Moderns efternamn:   Jonssdoter
Övrigt 1:   Fadd: Anders Jörensson i Haborsby, Anders Tålleson i Tönäng, Jacop Swensson i Mölnefåssa, Mahret i Mölnebohl, Kierstin i Spiär, Borta i Spiärs huss.

2013-02-17, 11:21
Svar #3

Utloggad Britt Ellingsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:28
    • Visa profil
stort tack, jag skall naturligtvis kolla upp detta men jag har svårt för att tyda ortsnamnen. väligen Britt E

2013-02-17, 13:00
Svar #4

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Husförhörslängderna har ofta ett ortnamnsregister i början eller slutet av längden. Om du i födelsenotisen kan försöka känna igen första bokstaven, om det finns flera nedåt eller uppåtgående staplar och som i det här fallet en ort som slutade med by, så kan du granska ortregistret och därmed öka möjligheterna att känna igen en tänkbar ort. I bland är det samma präst som skrivit ortsregistret som födelsenotisen och då ökar möjligheten att du kan känna igen ortnamnet. Tycker du inte att något stämmer så får du kontrollera om det kanske fanns en annexförsamling, som innehåller rätt ortsregister. Lycka till!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna