ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Göta Hovrätts renovation av dombok 1743  (läst 490 gånger)

2002-07-29, 10:36
läst 490 gånger

Lennart Andersson

I Göta Hovrätts EVIIAABA:20, dvs renovation av dombok för Inlands Fräkne Härad 1743 har jag problem med att tyda de i nedanstående tolkning utelämnade orden.

 
Sahl. Herr Lieutenanten Olof Boijes efterlefwerska wälborne fru Bolla Simmingschiöld har genom til tingsrätten ingifwit [.....][.....] at för des Stiufdotter Jungfru Edla Christina Boije, förmyndare måtte tilsättas, emedan wälbemelte Herr Lieutenant Boije nästlidna Åhr genom döden afgångit
 
Det andra ordet verkar avslutas med  ..gärdt och skulle kunna vara Begärdt, men det är väl ett klart L i början?
Det första ordet kan kanske vara två, där det senare är ock
 
Någon som har lösningen?
 
/Lennart

2002-07-29, 10:39
Svar #1

Lennart Andersson


2002-07-29, 11:10
Svar #2

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Lennart!
 
Det står til tingsrätten ingifwit Memorial be-
gärdt, b-et är ett litet b.
 
Mvh//
Lotta

2002-07-29, 13:09
Svar #3

Lennart Andersson

Tackar för det!
 
Lätt när man ser svaret, men jag har aldrig sett det ordet förut, men en titt nu i SAOB har också gett mig innebörden.
 
/Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna