ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åryd, hfl 1834- 38  (läst 700 gånger)

2010-08-07, 00:43
läst 700 gånger

Patrik Ingemansson

Jag har försökt i flera veckor. Nu vill jag ha några andras tolkningar av prästens skrfit. Kanske jag kan förstå vart de tagit vägen. De finns nämligen inte kvar på den plats i husförhörslängden enligt detta meddelande. Någon???


2010-08-07, 08:30
Svar #1

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Ett bra hjälpmedel hade varit om du hade angivit socken, husförhörslängd och sida. Då hade den som har tillgång av denna längd haft bättre överblick av förhållandet och sett om det finns andra ledtrådar.
 
Första raden anger abs=absolvering 32, 33, 34 och 36. Dvs godkända att begå sin första nattvard, motsvarande vår tids konfirmationsundervisning.
 
Sedan:
 Roten afsäger sig äfter-
som Jordägaren (att)
på sin grund (mark) skrifwa
detta hushåll.
 
Sista raden (har/hade) fallandesot. Har denna text samband med denna familj?
 
Då varken socken eller roten ville ha hand om en inflyttad fattig familj, fick familjen i de flesta fall söka sig tillbaka till den socken de kom ifrån. Hade familjen fått vara kvar, så hade jordägaren blivit tvungen att ta hela ansvaret för familjens försörjning. Ett ärende av detta slag kan ha tagits upp vid en sockenstämma.
 
Mvh/Rune

2010-08-07, 15:49
Svar #2

Patrik Ingemansson

Tack Rune för hjälpen. Då vet jag till en annan gång att det är bäst att få med helheten och ange socken, husförhörslängd och sida. I detta fall är det Blekinge, Åryds församling, Husförhörslängden 1834-1838, sida 47. (No 8 Rörvik)

2010-08-10, 08:12
Svar #3

Utloggad Jan Kärrman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:57
    • Visa profil
Jag skulle tro att abs står för absens (frånvarande) här.
 
/Jan

2010-08-11, 03:09
Svar #4

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Absolverad
Avlösa, å Guds vägnar försäkra någon om syndernas förlåtelse.
Förekommer att det antecknades t.ex. för ogifta mödrar (efter att de skriftat sig).
 
Absolvering inledde inte konfirmandundervisningen. Däremot blev man efter sagda undervisning admitterad (adm. - tillåten, framsläppt) till nattvarden.
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna