ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Torhamn CI:2 1721-1750 sid 43  (läst 1363 gånger)

2012-03-24, 09:20
läst 1363 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej,
Måns Månsson får 1728 en son Måns. Det är ett stort antal Vittnen och jag har problem att tyda varifrån de kommer. Det är bla Slätten o Flyeboda i Jämjö, Bredäng o Långenabben men sen blir det värre. Tacksam om någon kan hjälpa mig att tyda dessa byar
 



Med vänliga hälsningar  
Claes

2012-03-25, 10:28
Svar #1

Björn-Åke Petersson

christnades Måns Månssons lilla son på Målen (Brunåkramåla) kallades Måns
bars till dopet af Lars Månssons hustru Kerstin Gunnarsdotter på Slätten i Jämjö socken.
Testes: Måns Persson i Flyaboda och Jämjö socken, Öfre (det är ett förnamn i Östra Blekinge)Nilsson i Häljarum, Per Svensson ibid, Måns Björnsson ibid, Per Svensson i Kättilsboda, Påhl Olsson i Ramdala, Måns Olsson ibid, Jon Olsson ibid, Nils Persson ibid. Åke Svensson ibid, Per Persson i Bredäng, Ola Persson ibid, Måns Nilsson i Långanabba, Lars Månssons hustru Maria Andersdotter i Flyaboda, Jämjö socken, Bothel Månsdotter, Karin Nilsdotter i Långanabba.
 
litet frågetecken för Björnsson
 
Björn-Åke

2012-03-25, 22:20
Svar #2

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Det är ju väldigt många vittnen- är dessa nära släkt till Måns Månsson. Har du någon hum om hur det brukar vara? Har en känsla av att det oftast är så och allra helst för de första barnen. Modern hette Kierstin Hansdotter och om jag inte minns helt fel så kom hon från Björkenäs. Måns far hette Måns Persson. Måns o Per finns ju i många namn. Tacksam för all hjälp.
 
Med vänliga hälsningar
Claes

2012-03-26, 21:52
Svar #3

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Hej Claes
När det dök upp många Jämjöknytningar så blev jag nyfiken.
Har försökt att bena ut lite släktskap mellan dopvittnena. Det är nog inte för otroligt, det är dock inte fastställt, Måns Månsson kan vara son till Måns Larsson och Sissa Ofresdotter som bor i Slätten. Lars Månsson gift med Kerstin Gunnarsdotter är son till Måns Larsson och Sissa Ofresdotter. Sissa kommer vid giftemålet från Flyeboda, Måns Persson i Flyeboda är son till Sissas bror Per Ofresson. Lars Månsson gift med Maria Andersdotter i Flyeboda är son till Måns Ofresson, även han bror till Sissa Ofresdotter.  
Per svensson i Kättilsboda är född 1693 och avlider 1757 i Kättilsboda gift med Elsa Olasdotter som levde mellan 1698 och 1769, släktskap till övriga har inte kunnat fastställas. Måns Björnsson i Helgarum har jag inte kunnat knyta ihop, dock kan det konstateras att förnamnet Björn är relativt ovanligt i Jämjö, har i en databas med 5300 personer bara hittat 3 med Björn som förnamn. Det finns en Per Björnsson i Helgarum, ev att Måns är en bror till honom, i så fall är han född i Brändamåla okänt födde år.  
Öfre Nilsson  i Helgarum levde mellan 1694 och 1755 och var gift med en Annika Zakrisdotter, har inte kunnat knyta ihop släktskapet med övriga.  
Har inte kunnat hitta någon lämplig Per Svensson i Helgarum.
/Suzanne

2012-03-27, 10:11
Svar #4

Utloggad Suzanne Wernersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2022-05-19, 06:08
    • Visa profil
    • forskningpajemjo.blogg.se
Har hittat en trolig relation mellan Öfre Nilsson och Måns Björnsson. Öfre är gift med en Annika som jag skriv ovan, Annika har en styvmor som heter Britta Andersdotter, denna Britta är gift med Per Björnsson, och som jag skrev ovan så misstänker jag att Per och Måns är bröder.
 
/Sanna

2012-03-27, 16:47
Svar #5

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil
Hej, va intressant. Kunde misstänka något i stil med din beskrivning över släkten/släktförhållanden. Känns som jag har fel Måns Månsson? Enligt bouppteckningen hade Måns 4 barn Anders, Måns, Hans och Elin. Hans är min ana. Jag har följt bakåt i Mantalslängden och där står Hans 1767-1810 och Anders 1759-1765. Innan dess var det Måns Månsson 1739-1742. Från 1739-1759 finns endast 1742, så antagligen brukade Måns gården under längre tid. Innan Måns så var det Måns Pärsson, åren 1699-1734, glapp till 1739. Måns Pärsson får ett barn kallat Måns 1701 och han är 72 år när han dör 1773. Kan det hänt något med gården,som gör att Måns inte är Måns utan Måns den andre? Om man inte får dopvittnen att stämma bör man gräva djupare. Har varit med om detta tidigare. Jag ska se om Jordaböckerna kan ge mer.  
Tack och som sagt mycket intressant.
/CLaes

2012-03-27, 21:37
Svar #6

Björn-Åke Petersson

I 1753 års mantalslängd Blekinge läns landskontor EIa:12 bild 7630
där finns Måns Månsson i Brunåkra måla, med barn Anders, Måns, Hans och Elin
 
Björn-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna