ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sturkö Födda Anno 1767  (läst 1143 gånger)

2004-03-06, 07:46
läst 1143 gånger

Kerstin Johansson

Hej!
Kan någon hjälpa mig att uttyda nedanstående i sin helhet? Jag får ihop:
Döptes ... Nils Sturks dotter ifrån R?, född d 7 Novembris Kallend Maria. ... Bengta Pella ibm. ... Elin Anderssa ibm ... Elin Olass i Uttorp ... ... Sven Olsson, Måns Jonsson ibm, Per Persson i R? ...
Förstår att de fem sista luckorna är faddrar, dopvittnen etc, men har aldrig lyckats luska ut vilket ord som betyder vilket. Skulle bli så tacksam om jag kunde få veta detta! :-)
 
 

2004-03-06, 10:12
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
döptes Båtsman Nils Sturks dotter ifrån Ry född d 7 Novembris Kallad Maria. hufd f =(hufwudfadder som bar barnet)Bengta Pella ibm. Hustrufaddrar Elin Anderssa ibm pig Elin ollsdr i uttorp ...
Manfolksfaddrar Sven Ollson, Måns Jonson ibm Per Persson i Ry...
 
Efter uttorp och Ry finns en förkortning troligen för en gård där, kanske norregård.

2004-03-08, 10:13
Svar #2

Kerstin Johansson

Så roligt det var att få kläm på de olika faddrarna!  Det är en typ till jag undrar lite över, den som Botel Andersdottter tillhör nedan, vad kan det vara?  
 
Förkortningen (som här nedan syns efter Uttorp och efter Flakeskiär) är jag ännu inte riktigt klok på. Under senare hälften av 1700-talet använder Sturköprästen(-erna) detta närmast som ett avslutningstecken på 99% av alla födelsenotiserna.
 

2004-03-08, 14:56
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Botel Andersson är piga och alltså ännu inte gift och hon går således in under begreppet: Pigfaddrar.
Blir heller inte riktigt klok på förkortningen efter orterna. (nt och en krok neråt?)
Någon annan som vet vad de kan betyda?

2004-03-08, 15:42
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag tror det står etc, och markerar att det fanns fler både manfolks- och kvinnfolksfaddrar, men prästen orkade inte skriva ner dem alla.

2004-03-08, 16:41
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja Anders det låter troligt. Förkortningen idag skulle väl då bli m. fl., med flera.

2004-03-08, 22:59
Svar #6

Kerstin Johansson

Intressant förklaring! Man kan nästan förstå prästen, för det är väldigt många faddrar på varje notis. Varför var de *så* många (om de nu till och med var ännu fler närvarande än de som kom med i kyrkboken)?

2004-03-10, 13:44
Svar #7

Kerstin Johansson

Ja, det är kanske inte rätt forum att diskutera antalet faddrar här... Tack för hjälpen i alla fall! :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna