Birgitta!
Jag lyckades inte få Rundqvist ur huvudet. Tänkte att det dröjde ovanligt länge mellan vigseln och första barnet, och att de kanske gift sig på hennes hemort men bott någon annanstans de första åren. Jag tittade i mantalslängderna:
Före 1794 hittar jag ingen Jonas Rundqvist 1794, nr 44: Bytimmerman Hinrick Nilsson, dotter Kerstin; nr 99: Skom Jonas Rundqvist, ogift 1795, nr 44: Bytimmerman Hindrick Nilsson; Skomakare Anders[?!] Rundqvist, h (Anm: äfven skrefven som Factorie Karl på no 104); nr 104: Factorie karlen Rundqvist, hustru 1796, nr 44: Bytimmerman Hindrick Nilsson; nr 97: Sockenskomakaren Jonas Rundqvist, hustru 1797, nr 21: Sockenskomakaren Jonas Rundqvist, hustru
Allt verkar ju rätt med hustruns härkomst, förutom en förmodad felskrivning på Jonas förnamn 1795.
I husförhörslängd 1806-10, p 15, finns Jonas med familj. Han anges vara 39 år, vilket betyder att han är född omkring 1767. I Ronnebys födelseböcker har det fötts 6 st Jonas 1765-69. Ingen har anknytning till Runnqvist, men som skomakare kan han ju mycket väl ha tagit detta namn. Dock finns det en födelsenotis som är intressant: 1766-01-01 föds Johannes Rundqvist Jöns Petter Holmberg. Föräldrar är Matros Carl Rundqvist Holmberg och Ingri Ekman. Varför dessa strykningar??? Jonas och Kerstin får också barnen Jöns Peter och Ingri! Mycket märkligt. Inget säger dock att han inte är född någon annanstans.
Det dräller ju av Rundqvistar i Ronneby. Många är garvare, tunnbindare, glasmästare m fl hantverkare. Det dyker också upp flera garvare som Jonas och Kerstins barns faddrar – dock ingen Rundqvist!
Nej, jag går nog bet på detta. Kanske har jag lämnat någon pusselbit till dig, och så har jag fått problemet ur huvudet!
Hälsningar,
Hans