ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ronneby, Vigselnotis GID 1773.122.25400  (läst 483 gånger)

2008-03-09, 13:37
läst 483 gånger

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 11:05
    • Visa profil
Detta avser en vigselnotis på sid 647 i vigselboken 1786-1805, GID-nummer finns i rubriken, tyvärr misslyckades jag med att lägga upp en kopia på den bild jag ville ta av denna notis.
Vigselnotisen handlar om drängen Sven Svensson och hans fästekvinna Bertha Andersdotter vigdes 13 januari 1803.
Just nu försöker jag belägga att de gifte sig ca 3 månader efter att deras förstfödde son fötts 13 september 1802, men det kan vara fel eftersom det verkar finnas 2 Sven Svensson i Ronneby.
Denne man ska tydligen också ha fått tillnamnet Sax någon gång, liksom hans son ska ha fått tillnamnet Öga, Anders Öga Svensson.
Sven Svensson är en kvinnlig släktings farfars mormors farfar, därför vore det trevligt att kunna berätta vad det står på denna sidan.

2008-03-09, 19:54
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Så här tolkar jag texten från Ronneby E: 2 1802 sid 647.
1802 Domin XVIII p Trinit d 24 Octobris lystes 1 gången för Drängen Sven Svensson och dess Trolofvade Bertha Andersdotter begge i Ronneby. Wigde d 2 januari 1803.
At för det emillan Drängen erlige och beskedlige Sven Svensson och Dess trolofvade Bertha Andersdoter bägge i Ronneby till tänkta ägtenskap icke är något det ringaste hinder af skyldskap annan trolofning, brist på egen fri vilja eller någon vederbörandes samtycke eller hvad det vara må intyga vi såsom vi och En för bägge och bägge för en gå i full borgen och laga ansvarighet ifall något hinder för detta ägtenskap skulle förekomma, försäkrande tillika at de innom 7 veckor från denna dag skola genom laga vigsell fullborda detta ägtenskap hvilket vi styrke med egenhändigt skrifvet bomärke i namnet och egenhändigt skrefvet namn som skedde i Ronneby d: 22 Oct: 1802.
Sven Birgersson, Sven Svenssons fader i Lefvalundamåla [Edestad sn, eg anm], Sven Samuelsson. Till vittne N J Qwiding.

2008-03-09, 20:14
Svar #2

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2021-08-29, 11:05
    • Visa profil
Hej, Annika!
jag tackar och bugar för att du tagit dig tid att tyda denna långa text.
Jag är inte van att läsa gammal text, mest läser man ju namn och årtal så därför blir det svårt då det står andra saker, tycker jag.
tack än en gång!
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna