ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HALLQVIST GÖTE REINHOLD  (läst 885 gånger)

2005-12-20, 23:13
läst 885 gånger

therese hallqvist

Hej finns det något som känner till min farfar Göte Hallqvist som dog 1977 och begravdes på västra kyrkogården!
Göte hade två pojkar Leif och kent! min pappa är kent och är uppväxt med sin far i masthugget!
jag vet oxå att farfar göte var med i föreningen masthuggspojkarna...känner någon till nåt om min farfar eller pappa så maila mej gärna
mvh therese hallqvist
 
mail adress: tokiga_trixie@hotmail.com

2005-12-21, 06:54
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1872
  • Senast inloggad: 2022-01-09, 15:49
    • Visa profil
    • www.janerik.se
Therese
 
Från Sveriges Dödsbok
 
19130623-5472
 
Hallqvist, Göte Reinhold
 
Bäckeg 32B
413 16  Göteborg
(Boendeadress 1 nov 1970)
 
Död 8/8 1977.
 
Kyrkobokförd (1973) i Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Göteborgs och Bohus län, Bohuslän). Mantalsskriven (1973) på samma ort.
 
Född 23/6 1913 i Göteborgs Masthugg (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Frånskild man (9/6 1958).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005:
Göteborgs Karl Johan, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Födelseförsamling i källan:
MASTHUGG (Göteborgs och Bohus län)
 
Källor:
MTL 71 / RTB 77 / RTBd 77

2006-04-21, 02:44
Svar #2

therese

det står att min farfar göte reihold hallqvist som är född 1913 06 23 flyttar till qville 1920 12 30 men han är ju bara 7 år då???? togs han ifrån hilma josefina? för hon bor ju med dem andra barnen är det nån som kan svara mej på det?det verkar som om denna lilla failjen har först bort flera gånger för det står det vid flera olika tillfällen i mitt brev från landsarkivet att dem förs fram o tillbaka vad jag förstår det som!hjälp mej snälla ni om ni kan..verkar vara konstigt

2006-04-21, 12:08
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Therese,  
Vet du vem han bodde hos i Kville, eller om familjen hade släkt där? Syskon, kusiner, osv. Det kan ha varit så att ett eller flera barn tillfälligt bodde hos någon släkting för att avlasta modern, sånt har jag hört om från mina egna äldre släktingar.  
 
Det behöver alltså inte alls ha varit något yttre tvång inblandat, tvärtom. Hade en myndighet bestämt att barnet inte längre fick bo hos modern, skulle jag tro att de hade ordnat något inom församlingen eller i alla fall inom Göteborg, snarare än att skicka iväg honom 10-12 mil och kanske behöva hantera ersättningar till en fosterfamilj så långt bort.

2006-04-21, 13:52
Svar #4

therese hallqvist

hej  
enligt min moder jag ahr brevid mej nu så vet hon att min farfar for väldigt illa vad hon vet han berättat för henne. han hamnade tydligen hos helt okända människor men släkt kan ju oxå vara okänd om man inte växt upp med dem men han skall iallafall varit den som av alla barnen farit mest illa vad min moder vet!
jag vill så gärna vet det..finns det inga indikationer på vart han förs till någon adress eller liknande?mvh therese tack på förhand jag e himla glad för er hjälp här o god helg på er
alla goa människor

2006-04-21, 17:35
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag antar att om landsarkivet hade församlingsböckerna för Kville från 1920 så hade de kanske slagit upp honom där åt dig? Du skulle kunna kontakta Kville församling och fråga om de har församlingsböcker från 1920 och framåt, och om det framgår där vilka din farfar bodde hos, och hur länge (om det står något om varför eller hur de var släkt). Skicka i så fall med alla uppgifter du har, om vad han hette, när han var född, exakt när han skulle ha flyttat dit, osv.
 
Du har helt rätt i att barn kunde bli placerade hos främmande släktingar de aldrig hade träffat förut. Jag vet ett par systrar som när de var 8-10 år togs till Norge och placerades hos sin farmor där några år. Fadern hade blivit änkling och tyckte väl inte han kunde ta hand om dem; sen hämtade han dem några år senare när han hade gift om sig. Det här hände för drygt 100 år sedan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna