ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kristianopel dödsboken 1941 enl SCB  (läst 843 gånger)

2015-03-23, 22:52
läst 843 gånger

Utloggad Ann B Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2021-04-09, 18:36
    • Visa profil
Vad var dödsorsaken på Sven Erik Andersson  Stålemara född 19410711 och död 19410717 son till Erik Bertil Andersson och Olga Viktoria f. Svensson  
Statistiska Centralbyrån (SCB) - samlingspost, Utdrag ur födelse-, vigsel- och dödböcker 1860-1949, SE/RA/420401/01/H 1 AA/3248 (1941)  
BILD 7
Han var bror till min man.  
Med vänlig hälsning
Ann

2015-03-23, 23:32
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Ann!
 
Dödsorsaken är Peritonitis acuta, alltså akut bukhinneinflammation.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-03-23, 23:52
Svar #2

Utloggad Ann B Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2021-04-09, 18:36
    • Visa profil
Tack Markus! Undras varför ett nyfött barn drabbas av det? Min svärmor talade inte gärna om Sven.
Med vänlig hälsning
Ann

2015-03-24, 00:04
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Ja, jag tyckte också att det lät lite märkligt att lille Sven råkade drabbas av denna sjukdom som ledde till döden efter bara några dagars levnad. Jag hittade en beskrivning av sjukdomstillståndet i Svensk uppslagsbok från 1955, som ger en bra bild av vad som kan ha hänt:
Bukhinneinflammation, p e r i t o n i t, inflammation i bukhinnan. I det stora flertalet fall orsakas b. av bakterier, men även kemiskt retande ämnen, bakteriefri galla, urin, innehåll ifrån en brusten cysta, blod m.m., som någon gång komma i fri bukhåla, ge en måttlig b. Bakterierna komma in i bukhålan ant. direkt genom en öppen skada i bukväggen el., vilket är vanligast, som fortledd infektion från något organ, en inflammerad blindtarm, gallblåsa, äggledare, buklymfkörtel el. ett brustet mag- el. tarmsår m.m. I sällsynta fall komma bakterierna på blodvägarna direkt till bukhinnan.  
 
B. indelas i akuta och kroniska. Vid den akuta b. blir bukhinnan rodnad. [...] Den akuta b. är ett mycket allvarligt tillstånd, som nästan i varje fall, om den ej opereras, leder till döden, ibland redan efter något dygn men oftast inom 10 dygn.
Det verkar alltså som att Sven på något sätt smittades av de bakterier som nämns i artikeln, insjuknade i akut bukhinneinflammation och avled efter bara ett par dagar i livet?
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-03-24, 00:38
Svar #4

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Eftersom han dog på Karlskrona lasarett bör det finnas en sjukjournal som kanske ger mer upplysningar.  
http://www.blekingesf.se/blekinge/arkiv-i-blekinge

2015-03-24, 00:48
Svar #5

Utloggad Ann B Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2021-04-09, 18:36
    • Visa profil
Tusen tack för den intressanta informationen! Så bra Anbytarforum är när man får kontakt med så trevliga personer!
Jag funderar på om det hände något vid förlossningen. Jag tror att alla svärmors barn föddes hemma nämligen. Kanske någonting med navelsträngen då, skulle jag kunna tänka mig. Det verkade som de inte sparar alla journaler men jag ska nog kontrollera det igen.
Med vänlig hälsning
Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna