ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: AD Kristianopel CI:1 (1713-1769) Bild 47/Sid 73  (läst 800 gånger)

2013-05-09, 08:36
läst 800 gånger

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Hej!
Jag har hittat en födelsenotis som är så förvirrande för mig att jag behöver hjälp med att läsa den ordentligt. Jag tror inte den egentligen är svårläst men den är lite längre. Den handlar om Magnus Mård och Catharina Maria Richters son som döps 3/3 (längst ner till vänster med fortsättning på nästa sida). Där påpekas bl.a. att föräldrarna är från Tyska församlingen. Varför är notisen då här - kan man utläsa det?  
 
Tacksam för all hjälp
-anders

2013-05-09, 15:17
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
Tydligen var de skrivna i Tyska församlingen i Karlskrona. Pastorn Viebe därstädes skrev ut en attest att närmaste pastorn hade hans tillåtelse att döpa barnet. Denna sedel skrev han ut den 14 januari 1765. Alltså före barnets födelse som var den 27 februari och det skedde i Övraboda i Jämjö socken. Skoflickaren måste alltsdå ha gett sig iväg från Karlskrona och fått denna attest med sig.

2013-05-09, 16:11
Svar #2

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Tack!
Var det födelsen som ägde rum i Övraboda i Jämjö socken, medan dopet ägde rum i Kristianopel? Personerna som nämns, när är de närvarande (det är mest Carl Jonssons hustru jag är intresserad av)?
 
Så om man var skriven någonstans på den tiden och födde barn eller vigde sig, så fick man åka till hemprästen och få en attest. Man hade lite koll på folk även på den tiden? (Året efter finns en vigselattest för familjen där det också ingår en attest från samme kh.)
-anders

2013-05-09, 17:58
Svar #3

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
JA, födseln i Övraboda och dopet i Kristianopel. Wittnena var närvarande vid dopet och Carl Jonssons hustru kan vara Hustru Kierstin. Men hon kan även var någon annans hustru eftersom denna mening lyder Carl Jonssons hustru hustru Kierstin i Flyary(d), men det troliga är att hon är hans hustru.

2013-05-09, 18:16
Svar #4

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Magnus Mård måtte då ha dött eftersom hon gifte sig med Petter Borg 1766.

2013-05-09, 20:37
Svar #5

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Nej, Den som gifte sig med Petter Berg 1766 var Magnus Mårds äldsta dotter Helena Christina. Jag tror att Carl Jonssons hustru hustru Kierstin är två personer, även om jag inte är säker på vad Carl Jonssons hustru hette (ev. Karin)
 
Tack för all hjälp med notisen
-anders

2013-05-10, 08:29
Svar #6

Björn-Åke Petersson

Kan denna bouppteckning kasta lite ljus över släktförhållandena
 
 
VT 1765 nr 10 (ej numrerade)
 
Anno 1764 den 16 november hölls efter vederbörandes begäran Bouppteckning på kvarlåtenskapen efter framlidne Mattis Persson i Hammarby som arvfallit dess efterlämnade änka Ingrid Mårtensdotter samt deras ännu i livet varande barn nämligen  sonen bonden Per Mattsson i Hjälmseryd, Pål Mattsson och Sven Mattsson myndiga, Åke Mattsson på 12 te året, dottern Kerstin Mattsdotter gift med bonden Carl Jonsson i Flyeryd, Sissa Mattsdotter 16 år gammal som var närvarande och befanns som följer nämligen:
 
Björn-Åke

2013-05-10, 11:09
Svar #7

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Tack!
Jättemycket så! Då hade du rätt (jag tyckte jag läste Karin i en födelsenotis, men den var mycket svårläst för mig)
-anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna