ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskrona tyska, födda 1705  (läst 714 gånger)

2006-07-31, 23:26
läst 714 gånger

Utloggad Kristina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 20:40
    • Visa profil
Jag skulle behöva lite hjälp med att läsa en födelsenotis. Jag är i desperat behov att att veta moderns namn.  
 
Jag provade att få rätt på att skicka in en bild men det gick inte, så jag får skriva vart ni ska titta. Det är i Karlskrona tyska födda 1690 - 1725 och det är gid 1762.58.5500 längst upp på höger sida. Faderns namn står överst och är Meister Johann Nicoloaus Rabe och sonen heter Nicolaus...
 
Tack på förhand
Kristina Larsson

2006-08-01, 17:15
Svar #1

Eva Leksell

Moderns namn finns helt enkelt inte med i födelsenotiserna vid den här tiden. Om du söker i hela Rötter (se spalten till vänster) på tengrud+rabe så hittar du ett inlägg av H-O Tengrud – fredag den 16 febr 2001 kl. 22.19, om dessa Rabe. Han (eller hon?) hade inte heller något namn på modern.

2006-08-01, 18:31
Svar #2

Utloggad Kristina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 20:40
    • Visa profil
hejsan eva
 
jag vet att han har sökt familjen, jag har lite kontakt med honom, men jag vet inte hon han har fått notisen översatt... och jag skulle gärna vilja veta vad det står ...
 
Med vänliga hälsningar
Kristina

2006-08-02, 21:41
Svar #3

Eva Leksell

I lite fri översättning tolkar jag texten så här:
 
Mäster Johann Nicolaus Rabes lille son som var född till världen den 14 november klockan 6 på morgonen erhöll därefter det heliga dopet den 19 november i vår ... tyska kyrka mellan klockan ... och ... varvid han fick namnet Nicolaus. Faddrarna var: Mons[ieur] Hinnerich Casper [Biliann?], mäster Andreas Nicolaus, [kvinnofaddrar:] Anna Dettauch, Ingeborch Dorothea Engelbrechts, jungfru Hanna Jürgensch.

2006-08-03, 13:19
Svar #4

Utloggad Kristina Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-14, 20:40
    • Visa profil
tusen tack, för jag tänkte lite att om jag hade faddrarnas namn så om man har tur så när de fått barn så kanske johanns fru var fadder åt de, om man har tur..
 
Med vänliga hälsningar
Stina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna