ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskrona stadsförsamling Födda C:1 sid 82  (läst 860 gånger)

2010-07-05, 16:04
läst 860 gånger

Utloggad Karin Mossdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 11:05
    • Visa profil
Hej, vore tacksam för hjälp med texten Om Andreas Brunsberg, som börjar med 52 d: 30 Dito.
Förkortningen före Skepparen Peter Brunsberg: J?.
Vad heter Andreas mor i efternamn: Teshou? Jeshou?
Vad är det för ett ord före Herr Jonas Gothilander?
Är Wilke skräddare?
Undrar Karin, som aldrig har provat detta förr och inte är säker på att bilden kommer med.

2010-07-08, 15:21
Svar #1

Utloggad Karin Mossdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 11:05
    • Visa profil
Hej,
gör ett nytt försök att få med en bild. Karlskrona stadsförsamling C:1 sid 83, Andreas Brunsberg.
Där det står tre prickar har jag gått bet. Vid [?] är jag osäker om jag tolkat rätt.


 
 
d 30 Dito: ... Skepparen Peter Brunsberg och hans [hustru] Anna C. ...eshous son, döpt i kyrkan d. 1. Nov: af Doct. och[?] Superint. ... Lars Petersson och kallas Andreas.
Vittnen
...: herr Jonas Gothilander: Mad: - - - Sundh. Skeppare[?] Johan Renström  Dito - - - Boije. Köpman[?] ... Nils Hulten: Jungfru[?] Christina Hertin. Skräddare[?]  Wilke. Dito Anna Chath: Mörlund.
 
Tacksam för hjälp.
Vänliga hälsningar
Karin

2010-07-08, 18:23
Svar #2

Björn-Åke Petersson

f står för fader, hennes efternamn är Jeskou, det sista tecknet är ett genitiv-s
Lars Petersson är superintendent (Karlskrona hade ett ministift under ledning av en superintendent, men några av Lars Peterssons efterträdare bråkade så mycket att man la ner det)
hand för handelsman, efter Sundh står det Susc = bar barnet
efter köpman står hr för herr
 
Hennes efternamn stavas på olika sätt vid alla barnens födelse varav det här är det renaste
 
Björn-Åke

2010-07-10, 21:53
Svar #3

Utloggad Karin Mossdal

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-03-12, 11:05
    • Visa profil
Hej Björn-Åke,
 
Tack för hjälpen. Jag känner att jag behöver gå en kurs i texttydning.
 
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna