ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskrona amiralitetsförs. Föd. och dop 1803  (läst 1152 gånger)

2010-04-14, 12:05
läst 1152 gånger

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej , Jag undrar om det finns någon som kan ge råd eller tips på följande gåta.....
amiralitetet:s segel & flaggmakare. i Carlskrona Johan Jacob Stangenberg (f. 1763) gifte sig (amiralitetskyrkan)14 Dec 1789 med Charlotta Fredrica Sjöberg (f. 1764). enligt gamla stamtavlor hade De 9 barn tillsammans men när jag söker efter födelse och dop notiser (Karlskrona amiralitetsförsamlings kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker 1803) hittar jag följande (se bild) för sonen Matthias Leonard Stangenberg, f. 27 Nov 1803:
 

 
Det ser ut som om modern heter Sophia och är 31 år gammal (dvs inte Charlota Fredrica och 2 till av deras 9 barn noteras med samma mamma i födelse/dop notis) - det jag undrar över är först och främst tips var man kan leta efter ytterligare information om denna Sophia eftersom efternamn saknas verkar det omöjligt att finna hennes anor ? sedan undrar jag också om texten till höger i bilden som pratar om äkta och oäkta - hur klassifikerades ett sådant fall som med Matthias Leonard ? och vad står det exakt i den texten under äkta och oäkta ?
 
Mycket tacksam för hjälp och tips !
 
 
Mvh
Martin Stangenberg

2010-04-14, 14:12
Svar #1

Björn-Åke Petersson

Lite Bouppteckningar med Stangenbergs i Karlskrona
 
Ur mina boupptecknings ingresser från Karlskrona 1790-1829
 
 
1809 nr 20
 
År 1809 den 21 augusti förrättades av undertecknad på anmodan laga Bouppteckning på kvarlåtenskapen efter flaggmakaren vid Kungl Skeppsvarvet herr Johan Stangenberg som den 28 sistlidne mars med döden avgick, och efter sig lämnade änkan fru Fredrica Charlotta Stangenberg född Sjöberg, samt sönerna Johan Fredric Stangenberg 14 år, Gustaf Magnus Stangenberg 13 år, Rudolf Stangenberg 7 år, Mathias Leonard Stangenberg 6 år, Clas Victor Stangenberg 4 år och Jacob August Stangenberg 1 år gammal samt döttrarna Helena Maria Stangenberg 11 år och Ulrica Charlotta Stangenberg 9 år gamla. Herr amiralitetsrevisorn Zegolström behagade såsom av vällovliga Rådstugurätten tillförordnad kurator för de omyndiga barnen vara tillstädes. Av änkefrun uppgavs egendomen, antecknades och värderades på sätt som följer nämligen:
Fastighet: 2/3 av tomt, hus och gård uti 4 kvarteret Adlersten vid Drottninggatan nr 53 och 56 här i staden belägen brandförsäkrad upptages till 889 rd 16 sk banco samt tomt, hus och gård uti 9 kvarteret vid Fortifikationsgatan under nr 40 här i staden belägen, brandförsäkrad upptages till 673 rd banco.
 
1819 nr 135
 
År 1819 den 5 februari förrättades behörig Bouppteckning uppå kvarlåtenskapen efter avlidne kompassmakaren herr Mathias Stangenbergs änka fru Helena Petronella Stangenberg född Kock som den 10 september sistlidet år med döden avled och efter sig lämnade en dotter Ulrica Charlotta Stangenberg gift med bruksinspektoren Levenius på gården Åkerbo och Vi uti Hälsingland samt efterlämnade dess avlidna sons kompassmakaren herr Johan Jacob Stangenbergs och dess ännu levande änka fru Fredrica Stangenberg född Sjöberg sammanavlade barn nämligen sönerna Johan Fredrich Stangenberg 26 år, Gustaf Magnus Stangenberg 23 år, Carl Rudolph Stangenberg 17 år, Mathias Leonard Stangenberg 16 år, Cales Victor Stangenberg 13 år och Jacob August Stangenberg 10 år gammal samt döttrarna demoisellerna Helena Maria Stangenberg 21 år och Ulrica Charlotta Stangenberg 19 år. Kvarlåtenskapen uppgavs av änkefru Strangenberg i närvaro av herr amiralitetsauditeuren Georg Westerdahl och värderades av stadens värderingsmän i den ordning som följer:
 
1823 nr 486
 
1823 den 22 september förrättades av undertecknade rådmän Bouppteckning över kvarlåtenskapen efter avlidne segel- och flaggmakaren J J Stangenbergs även avlidna änka Fredrika Charlotta Stangenberg född Sjöberg som härstädes dog den 18 sistlidne augusti och efterlämnande 7 stycken bröstarvingar nämligen sönerna bokbindarmästaren Johan Fredrik Stangenberg, handelsbokhållare Gustaf Magnus Stangenberg, handelsbetjänten Carl Rudolf Stangenberg, handelsbetjänten Gustaf Victor Stangenberg 18 år och handelsbetjänten Jacob August Stangenberg 15 år samt döttrarna demoiselle Helena Maria 25 år, Ulrica Charlotta Stangenberg 23 år. De tre äldsta sönerna vistades i Stockholm varande myndiga. Sönerna Johan Fredrich, Gustaf Magnus och Carl Rudolph Stangenberg hava befullmäktigat Kungl sekreteraren herr S G Schyberg att deras rätt vid Boutredningen efter deras avlidna moder bevaka och Rådstugurätten härstädes under den 20 dennes jämväl förordnat bemälte herr Kungl sekreterare att i egenskap av god man tillse och vårda omyndige Claes Victor och Jacob August, samt Helena Maria och Ulrica Charlotta Stangenbergs härunder beroende fördel och bästa, så ock uti herr Kungl sekreteraren Schybergs närvaro uppgav äldsta dottern demoiselle Helena Maria Stangenberg egendomen som med biträde av vederbörande edsvurna värderingsmän värderades som i följande ordning antecknades:
Fasta egendomen: Tomt, hus och gård under nr 53 och nr 56 i 6 kvarteret Adlersten, vars åbyggnader i allmänna Brandförsäkringsfonden är assurerade för 1333 rd 16 sk banco upptages i värde 2000 rd banco.
Tomt, hus och gård under nr 40 i 9 kvarteret Sjöstierna vars åbyggnader likaledes är brandförsäkrade till 673 rd banco upptages här i värde till 1000 rd banco.
 
Ja det var de tre Boupteckningar som innehöll Stangenberg
 
Hälsningar
 
Björn-Åke Petersson

2010-04-14, 21:27
Svar #2

Utloggad Martin Stangenberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-11-19, 12:07
    • Visa profil
Hej och ett jätte tack för informationen om bouppteckningar, jag har själv inte kunnat hitta dessa online på tex riksarkivet där jag har access så vore mycket intressant att få reda på källan/databasen?, och finns det mera text utdrag om tex dessa bouppteckningar eller är bara ett sammandrag tillgängligt?
 
Jag undrar fortfarande om någon har tips på var man kan leta efter ytterligare information om ovan nämda Sophia och om förklaring till texten till höger i bilden som pratar om äkta och oäkta - vad står det exakt i den texten under äkta och oäkta ?
 
Mycket tacksam för hjälp och tips !
 
 
Mvh
Martin Stangenberg

2010-04-14, 22:50
Svar #3

Björn-Åke Petersson

Jag tror att Sophia tillkommit av prästens slarv och äkta, oäkta och dödfödda i kanten är antalet som fötts under månaden. Alla dessa anteckningar står i samband med månadsskiftet.
Du kan lugnt lägga Sophia till handlingarna
 
Björn-Åke

2010-04-15, 08:07
Svar #4

Björn-Åke Petersson

Utdrag av Karlskrona Rådhusrätts protokoll 1823
 
18231103   § 4   skrift angående segel och flaggmakaren i Karlskrona Johan Jacob
Stangenbergs efterkommande änka fru Fredrika Charlotta Stangenberg född Sjöberg daterat den 28 oktober 1823
 
18231229   § 2   amiralitetskassören J Buth såsom ombud efter fullmakt för
arvingarna efter avlidne segel och flaggmakareänkan Stangenberg anhöll han att få lyfta i stadsauktionskammaren 605 rd 47 sk 11 rst banco utgörande behållna beloppet av försålda lösörespersedlar efter den avlidne.
 
18230922   § 2   beviljades remiss till lovliga stadsauktionskammaren att i Laga
ordning försälja en del avlidna änkefru J C Stangenbergs sterbhusdelägare tillhöriga lösörespersedlar
te

2010-04-15, 08:21
Svar #5

Björn-Åke Petersson

Stangenberg
 
Jag hittade en Mathias Stangenberg som 17701019 får en son Mathias i Karlskrona Amiralitetsförsamling
 
Björn-Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna