ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlskrona Amiralitetsförsamling A:47 s.339  (läst 1341 gånger)

2011-09-14, 20:00
läst 1341 gånger

Utloggad Jessica Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 19:44
    • Visa profil
Hej.
Har lite problem här. Upptäckte en oäkta son som ställer till det i mitt träd.  Iaf så verkar det vara en aningen rörig familj med omgifte och styvdöttrar.
Så behöver lite läshjälp.
Detta förstår jag. En mamma och pappa som gift om sig och tar mig sig varsin dotter till familjen. Pappas dotter är dotter, men mammas dotter är en styfvdotter. Johanna Gustafva Hoberg får även 3 barn som hon verkar bo hemma med.
Här kommer lite frågor
 
 
 
1. Som jag förstår så får Johanna Gustafva Hoberg 3 barn. 1an en oäkta dotter, 3an en oäkta son. Men vad står det framför 2an Mathilda Sofia?
2. in loco betyder På platsen. Vilken plats är det i  detta läget?
3. Heter familjens pappa Skonberg i efternamn?
 
 
 
4. Vad står det under anmäkelserna? Jag ser att det står på översta begge i 2:a giftet den -47 28/2 in loco
5. På sidan står det att folket som är på den sidan är 2 companiets matroser. Nu undrar jag var bodde dem?
 
Många frågor. Hoppas på svar ifrån någon. Vore så tacksam!

2011-09-15, 18:55
Svar #1

Utloggad Lina Libell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 351
  • Senast inloggad: 2018-05-30, 11:42
    • Visa profil
1. do do, förkortning för dito dito, dvs Mathilda Sofia var också oäkta dotter.  
2. Troligtvis den plats dom är skrivna på vid det här förhöret, brukar stå längst upp på sidan. Ibland kan det betyda i församlingen.
3. Ja, Hedvig Sophia heter också Skonberg
4. begge i 2:a giftet sedan -47 28/2 in loco, de gifte sig alltså 28 feb 1847. För Hedvig Sofia står Döf, i försvar hos C. Lindman, dvs på grund av handikappet togs hon om hand av C Lindman, men var skriven hos sina föräldrar. För Johanna Gustafva står absolv 1857 28/9 för 2 Res Lön och absolv 1860 24/4 för 3 Res Lön, dvs hon fick syndaförlåtelse för sitt andra oäkta barn andra resan lönskaläge 28 sep 1857 och för sitt tredje 24 april 1860.
5. Vet inte. Amiralitetsförsamlingen var inte en territoriell församling över ett visst område, utan omfattade de som tillhörde flottan, oavsett var i staden de bodde.
 
(Meddelandet ändrat av linlib 2011-09-15 18:56)

2011-09-15, 19:36
Svar #2

Utloggad Jessica Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 19:44
    • Visa profil
Tusen tack för ditt svar.
Detta är ju jobbigt fall. Jag undrar hur det kommer sig att hon skaffade så många oäkta barnhar hittat 4a st totalt?  
 
Sen en annan fråga. Jag hittade Helena Hoberg, f. Almgren i sitt första äktenskap och där ser det som att Johanna Gustafva var en äkta dotter.
Kolla här:

 
Jag ser även att Helena på den bilden har annat födelsedata än bilden ovan i mitt första inlägg. Detta gör mig funderande på om det verkligen är rätt Helena. Men Johanna Gustafvas födelsedatum är ju rätt så det måste ju vara den Helena?
 
Men iaf, på bilden här ovan så ser det ju ut som en vanlig familj? Men när du kollar Johanna Gustafvas födelsenotis så är det annorlunda:
 

 
Hur kan det komma sig? Var Jöran Hoberg hennes riktiga far? Vilken bok är det jag ska kolla i för att se om Helena har försökt stämma Johannas pappa? Måste ju försöka hitta pappan på någon oäkting ju.:( Inte kul alls att det tar stopp.

2011-09-17, 10:00
Svar #3

Utloggad Jessica Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 19:44
    • Visa profil
Putt. Någon som vet hur jag går vidare?

2011-09-18, 10:49
Svar #4

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Det ser ut som om dottern Carolina f. 1821 skulle kunna ha en annan mor, alltså dotter från Jöran Gustaf Högbergs tidigare äktenskap.
I så fall kan det stämma att Johanna Gustafva föddes oäkta och föräldrarna gifte sig senare. Det kan förklara att hon inte står som oäkta i hfl. Äktenskapet legaliserade barn före äktenskapet.
 
Kontrollera dottern Carolinas födelsenotis för att utröna om hon hade en annan mor. Leta i så fall upp Högbergs vigselnotis från första äktenskapet och även första hustruns dödsnotis.
 
Leta sedan reda på Högbergs vigselnotis för äktenskapet med Helena, det kan också finnas bilagor till vigselboken i serie H II.
 
Sedan kan det vara värdefullt att kontrollera om Johanna Gustafva finns med som arvinge i Högbergs bouppteckning. Oäkta barn ärvde inte sina fäder, men om de hade legaliserats genom föräldrarnas äktenskap, så bör hon finnas med.
 
Det kan vara svårt att få full klarhet, men försök!
 
mvh Christer
Christer Kalin

2011-09-18, 10:52
Svar #5

Utloggad Jessica Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 19:44
    • Visa profil
Tack Christer. När du skriver Högbergs så menar du nog Hoberg?
Jag sitter och kolla just nu Carolinas födelsenotis.
 
Tack så mycket för tipset!

2011-09-18, 11:12
Svar #6

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Christer Kalin

2011-09-18, 18:53
Svar #7

Utloggad Jessica Lundgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 19:44
    • Visa profil
Hej igen. Var kan jag hitta bouppteckningen för Karlskrona amiralietetsförsamling år 1840?
 
Mvh Jessica

2011-09-19, 10:14
Svar #8

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Karlskrona rådhusrätt. Arkivet finns vid landsarkivet i Lund. Bouppteckningarna verkar inte finnas skannade, men både SVAR och Arkiv Digital har skannat registret till bouppteckningarna.
Själva bouppteckningarna finns på mikrokort från SVAR. Hör med biblioteket i Karlskrona om dom har mikrokort över Karlskrona rådhusrätt.
Christer Kalin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna