ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gammalstorp C:2 (1732-1781) Bild 29 / sid 47  (läst 698 gånger)

2012-03-30, 14:02
läst 698 gånger

Utloggad Roland Lykvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 14:00
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-118419201/lykvist
Här behöver jag hjälp från någon duktigare än jag att tolka föräldrarnas namn. Ett förslag jag fått är att fadern är Joseph Jepsson och modern Inger Bovidsdotter, men jag känner en viss tveksamhet för detta.

2012-03-30, 15:24
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 01:45
    • Visa profil
Hej Roland!
 
Utan tillgång till födelseboken och alltså enbart utifrån din bild tolkar jag faderns namn som Josep Persson och moderns som Inger (Ingri) Brunsdotter.
 
Jfr sista meningen: faddrar Martjn(?) Brunsson och Persson i Sanbeck.
De båda P:na i faderns resp. fadderns namn skiljer sig visserligen åt litet grann. Men det är ju dock en handskrift och vem skriver en bokstav exakt lika varje gång?  
Det finns också en quinad, quin(f?)ad?, Brita Brunsdotter på raden under föräldrarnas namn.
 
mvh
Stefan
Stefan Dake

2012-03-30, 17:16
Svar #2

Utloggad Roland Lykvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2020-10-07, 14:00
    • Visa profil
    • www.myheritage.se/site-118419201/lykvist
Tack Stefan!
Jag tror att du har rätt. Jag hade svårt att få det till Jepsson och Bovidsdotter, men visst skriver prästen väldigt förenklade r ibland.
/RL

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna