ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby Mathis 1754  (läst 510 gånger)

2010-10-04, 17:20
läst 510 gånger

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:53
    • Visa profil
Tacksam om någon kan hjälpa mig med texten, inkl faddrarna
Bräkne-Hoby C:5 (1750-1780)  Bild 43 / sid 69
 
 
Mvh
Roland

2010-10-04, 19:01
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Mitt försök blir följande:
Födelsedag 1 juli
Dopdag 6 juli [kan stå 7 juli, lite kladdigt]
Mathis
Fadren Båtsmannen Nils Uska [heter ibland Uski också] i Hakarp
Modren hustru Agnes
Faddrarnas namn:
hustru Kirstin Clauses i Torp, bönderna Nils Andersson och Pär Nilsson, Lars Styckmunnings hustru, pigan Sissa.

2010-10-04, 23:09
Svar #2

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej !
Nu kommer en liten hängerpå-fråga. Jag misstänker, att båtsmannenn Nils Persson Uski Hake f ca 1727 i Blekinge ( enl BMR ) i Hakarp är samma person som åsyftas ovan.
Jag har i annat sammanhang letat efter en dam, som jag inte har några data på men som hette Catharina Nilsdotter Hake och som först gifte sig med båtsmannen Anders Olofsson Tillka Alberg i Nättraby 1777-04-13 och senare med båtsmannen Johan Björk Ahlman i Nättraby 1793-11-22.
Min fråga är, om någon vet om båtsmannen Nils Uski Hake och hustrun Agnes - om jag nu möjligen gissar rätt ovan - också hade en dotter vid namn Catharina  ( alltså syter till Matthis ovan )? Om ja - tacksam för ev kända data på henne. Jag misstänker en koppling till Båtsmannen Uski Hake av 3 skäl a) att hon kallas Nilsdotter Hake, b) att båtsmansfamiljer ofta gifte in sig i varandra och c) Uski Hakes födelseår är relativt lämpligt.
Jag är tacksam för ett svar även som ev också kan dementera min teori, för även detta är ju på sitt sätt ett steg framåt.
MVH Christer
 
(Meddelandet ändrat av Cnede 2010-10-05 12:23)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna