ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby Födda 1703-20 GID 1485.17.105200  (läst 756 gånger)

2008-07-11, 21:39
läst 756 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej, behöver hjälp med att tyda denna födelsenotis (nr. 2 på vänster sida):
 
1718 8/8
Sven Gummessons och hustru ???? barn af Svalehult  GUMME
 
Faddrar:
Anna Jöns i ????
Tore(?) Carlsson i ?????
Anders ibid.
Inger Svens ibid.
 
Efter detta står det några ord (namn?) som jag inte heller kan tyda, skulle vara jättetacksam för hjälp!
 
Mvh Marie

2008-07-12, 23:22
Svar #1

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Fortsättning från ovanstående:
Jag är mest intresserad av att få hjälp med namnet på Gummes mor, det verkar vara ett ganska vanligt förekommande namn. Ser ut att börja på Cit......., men något sådant namn känner jag inte till!

2008-07-13, 09:35
Svar #2

Sofia Ingmarsson

Hej Marie! Min tolkning på moderns namn är Cathar, alltså en förkortning av namnet Catharina gjord av prästen. Lägger ut en bild så andra får chansen att kolla också om jag skulle tolkat det fel.

 
Mvh
Sofia

2008-07-13, 12:59
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Sofia, tack för att du la in bilden; jag kunde inte det! Jag skulle kunna tro att du har rätt, det som stör mig är den lilla pricken som jag ser både här och på andra ställen där namnet förekommer - den fick mig att tro att andra bokstaven var ett i .
 
Mvh Marie

2008-07-13, 22:51
Svar #4

Arne Olsson

Hej Marie! Så här tolkar jag texten:
 
Bap:
Sven Gummes och hust. Citzas barn af Swalehult Nom: Gumme.
Nat: fred. den 8 Augusti.
Anna Jöns i Hofgården baret.
Testes: Bone Carlsson i Raskamåla. Anders ibid. Inger Svens ibid. och änkian Sl (Salig) Oles i Biörnstorp.
 
Moderns namn var alltså Sissa.
Mvh, Arne

2008-07-13, 23:55
Svar #5

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Arne, tack för hjälpen! Jag hade inte så fel om moderns namn då, men det är svårt med ålderdomliga former - här i Västergötland, där jag bor förekommer varken Citza eller Bone! Inte Sissa heller, för den delen, men det känner man ju ändå igen, när man ser det!
 
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna