ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby C:5 s. 399 bild finns  (läst 1001 gånger)

2004-09-23, 20:01
läst 1001 gånger

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Finns det någon som kan hjälpa mig tyda texten som handlar om Lars Olsson och Hiertrud Månsdotter och vad som hände innan deras vigsel. Jag tror att det står något om att Lars Olsson lägrat någon eventuellt Hiertrud innan vigseln och att Hiertruds far och bror nämns i texten.
 

 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-24, 09:08
Svar #1

Utloggad Roger Rydberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 02:13
    • Visa profil
Hej!
 
Det står, något översatt:
 
Lars Olsson född i Sandsjö socken i Småland [bör vara Södra Sandsjö], tjänt i Hunnamåla 4 år och så hemligen att han varken i mantalslängd eller Caterisonilängd blivit uppförd, har i år under äktenskapslöfte lägrat Bonden i Lindås Måns Månssons dotter Gertrud med vilken han Lars Olsson påstår att bliva vigd, men måste de med hava anstånd till de (?) blivit någorlunda i sin (?)doms kändskap underrättad. Båtsman ifrån Stora Årsjömåla Sven Månsson Hellman som är Gertruds bror var tillstädes då de tvenne ovanskrivne personer voro hos mig.
 
mvh Roger Rydberg, Konga

2004-09-24, 12:23
Svar #2

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Xdoms (kristendoms)kundskap ---

2004-09-24, 13:34
Svar #3

Lena Persson

.. tills dess han blifvit i sin Xstendoms kunskap ...

2004-09-24, 16:36
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Hej Roger, HeikkI och Lena
 
Tackar så mycket för hjälpen. Är det någon av er som har någon teori om varför Lars bott i Bräkne-Hoby under 4 år i hemlighet?? Vad jag vet var han båtsman med tillnamnet Blanckholm. Jag har hittat 5 barn till Lars och Hiertrud och dessutom Hiertruds dödsdatum. När hon dog 1765-07-11 var hon endast runt 40 år gammal, allt hittat i födelseböckerna för Bräkne-Hoby.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-24, 17:45
Svar #5

Eva Leksell

Han fanns varken i mantalslängd eller katekismilängd (det står cathecismi, inte caterisoni). Han hade tydligen aldrig anmält att han flyttat in i församlingen.

2004-09-24, 18:48
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Tack för svaret Eva. Det var kanske vanligt att man glömde eller inte brydde sig om att anmäla en flytt. Jag skall försöka se om jag kan hitta fler uppgifter på honom och hans familj.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna