ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bräkne-Hoby C:5 s.105  (läst 619 gånger)

2009-11-12, 21:32
läst 619 gånger

Utloggad Pernilla Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2009-11-12, 22:44
    • Visa profil
Hej
Jag skulle vara tacksam för hjälp att tyda och förstå följande:
1.När i april är Elna född?
2.En del av faddrarna kan jag inte läsa. Jag ser Bengt Svensson?, Arfvid Svensson, Pigan Elna Torkelsdotter. Resten är jag osäker på.


 
 
//Pernilla

2009-11-12, 22:27
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Elna var född den 20 april 1756 och döpt den 2 maj. Hon är det 30:e äkta barnet för år 1756. Faddrarna var hustru Karin Masses i Muggeboa, bönderna Bengt Svensson och Arfwid Svensson, hustru Karin Månses, pigan Elna Torkelsdotter.
 
Om du inte känner till skrivningen Karin Masses så betyder det att Karin var gift med Masse (kan skrivas Måns också). Likadant är det med Karin Månses, denna Karin var gift med en Måns. Denna skrivningen är typisk för de blekingska kyrkböckerna.

2009-11-12, 22:44
Svar #2

Utloggad Pernilla Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2009-11-12, 22:44
    • Visa profil
Annika
Hade stora bekymmer med denna skrivning. Jag blev genast mycket klokare. Tackar ödmjukast för hjälpen :-)
//Pernilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna