ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: ASARUM AI:6 P 609 1816  (läst 1081 gånger)

2010-03-08, 23:57
läst 1081 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:18
    • Visa profil
Hej!
 
Får inte ut allt i följande anteckning angående oäkta barn. Finns det några ledtrådan till Anders Andersson?

2010-03-09, 19:20
Svar #1

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:18
    • Visa profil
f.o.b. (fött oäkta barn?) fått ????? plikt för legersmål med okänd man (?), ????? kunnat absolvera för bristande kunskap (?). M ??? i V. Härad ???? sig vara far til barnet samt lovfvat ????? med hen??? Anders Andersson detta löftet stöddes (?) då han anmelti barnet till dopet
 
??

2010-03-09, 23:07
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6193
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 21:40
    • Visa profil
Det mesta är klart, men jag fyller i lite:
f.o.b. (fött oäkta barn?) fått utslag att plikta för legersmål med okänd man men icke kunnat absolveras för bristande kunskap (?). M ??? i V. Härad (Här kommer en asterisk som ser ut som en gaffel. Motsvarar tecken hittar du tre rader längre ner: Anders Andersson) har anmält sig vara far till barnet samt lofvat lysning? och vigsel med henne? Detta löftet skedde då han anmelde barnet till dopet.

2010-03-10, 21:42
Svar #3

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:18
    • Visa profil
Så glad jag blev, Kristina!
 
   Jag följer din läsning och är överens, även om jag har lite svårt att få ut ett lysning och vigsel.
   Konstigt skrev de i vart fall vid denna tid. Den tyska stilen på 1600-talet är ju mer konsekvent. Här är det som om prästen drar ut på vissa tecken för att raskt ångra sig och bunta ihop flera tecken till ett. T ex men som ser ut som me.
Men vad kan det vara för något i V. Härad? Mitt hjärta slår genast snabbare; kan det vara ett yrke eller en titel, varav det blott fanns en i V. Härad? Det ser ut som Me (inte är det väl men igen?) och kanske slutar det på en. Men vad är det för en krumelur i mitten?
 
   Anders Andersson nämns också i dopnoteringen. Dessutom fanns det en löslapp instucken i digitaliserade mikrofilmer(Genline, SVAR) av aktuell längd på s 616. Dock inte i AD som jag använder mig av. Vid kontakt med Lunds landsarkiv (angående nedan nämnda hemliga skrift) förstod de inte alls vad det var för löslappar jag talade om. Enligt min anteckning stod det:
 
Då  Pigan Hanna Petersdotter från Östra Hårnäs till  Asarums kyrka erlagt 32 Skilling banco afgift  samt hemlig  skrift med af--ning  undergått för utlofvad lägersmål med okänd man, deraf hon kort  före Michaelis detta år  barn  framfödt, har hon denna sin  brottsliga gärning försonat. Det attesteras af Asarum den 19:e October 1816  .
Detta synes märkligt eftersom Sven döptes 4 dagar före prästens anteckning. Anders Andersson var ju då känd och erkänd!  
 
Ursäkta ordflödet. Barnafadern är min FMMFF - i övrigt okänd.
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-03-11, 10:35
Svar #4

Utloggad Siv Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1644
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 10:55
  • Ung och vacker, nu är man bara "och".
    • Visa profil
    • www.sivjohan.se
Jag tycker der står Modren, kan det stämma tro??
/Siv

2010-03-11, 13:15
Svar #5

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej.
 
 Så här tolkar jag den svårtydda texten: - men drängen i V Härnäs * - asterisken hänvisar till * Anders Andersson !
 Jämför hur Härnäs skrivs i A:I s 609 och att Hanna ska bo i Ö Härnäs enl tidigare inlägg.
 V Härnäs ligger väster om Ronnebyån i Kyrkhults socken !
 Före 1865, Jämshögs socken.
 
Mvh Åke
 
(Meddelandet ändrat av Adahl 2010-03-11 14:44)

2010-03-11, 19:39
Svar #6

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 21:18
    • Visa profil
Siv och Åke!
 
Är outsägligen tacksam för er hjälp. Jag har forskat i haltannat decennium nu och känner ofta att jag inte kommer mycket längre med kyrkböckerna. I femte led bakåt har jag dock haft tre retligt tomma blad .  
 
De är nu två. Visst, V. Härad ligger ju långt uppe i Jönköpings län. Jag återfann Anders i Jämshög AI:1 som ju tar sin början 1816. Samtidigt bekräftades en teori som min syssling Henrik Lindström framkastat utifrån det faktum att en bror till drängen Anders Andersson i Västra Härnas var vittne vid barnets dop.  
 
Något giftermål tycks aldrig ha ägt rum. Anders, som ju var 17 år vid tillfället, försvann till Västra Torsås i Kronoberg redan 1816.  
 
Försökte hitta Härnäs på Eniros sida. Det är väl Härnäs norr om Svängsta? Antar att du i så fall tänkte Mörrum, men skrev Ronneby, Åke!
 
Åter tacki-tack!
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-03-12, 07:42
Svar #7

Utloggad Åke Dahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 560
  • Senast inloggad: 2023-04-12, 07:11
    • Visa profil
Hej Lars
 
Visst är det Mörrumsån som delar Härnäs. Hemsjö  station anlades på V Härnäs ägor när Karlshamn- Vislanda järnväg byggdes.
 
Mvh Åke.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna